Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
– Vi ser at det å vise empati i møte med sterke følelser er med på å bygge tillit, slik at vi lettere kan veilede innringeren om hvordan de kan ivareta sine rettigheter og plikter, sier Jørn Torbergsen, direktør for NAV Kontaktsenter. Foto (fra ett av kontaktsenterne til NAV): NAV

NAV kundesenter: Hvordan takle kriser?

Samfunns- og tjenesteutvikling

20.september 2021 var en sorgens dag for alle ansatte i NAV. Etter en knivstikking ved NAV Årstad i Bergen, mistet en kvinne livet. Dette er dessverre ikke første gang det har skjedd angrep mot NAV. Hvordan takler man å jobbe i kontaktsenteret under en krise, og hvordan er tiden etterpå? Kundeserviceavisen tar en prat med direktør for NAV Kontaktsenter, Jørn Torbergsen.

Abtion har gjennomført tre effektive tiltak: 1. Like arbeidstider, 2. Færre, kortere og mer effektive møter, 3. Økt konsentrasjon med pomodoro-metoden. Foto:  fauxels / Pexels

Suksess med 4-dagers arbeidsuke

Samfunns- og tjenesteutvikling

Det kan se ut til at 4-dagers arbeidsuke virkelig er i vinden, og flere og flere begynner å lure på om dette kanskje kan være en god løsning for deres bedrift. Men er det egentlig lønnsomt? Og hva er baksidene? En bedrift som har hatt stor suksess med 4-dagers arbeidsuke, er det danske IT-selskapet Abtion.

Enkelte av de kommunale helselederne fortalte om forbløffende utslag av å løfte frem de store spørsmålene i samtaler med folkene sine, skriver Øyvind Kvalnes. Foto: Pixabay / Pexels

Lederskap og store spørsmål

Ledelse

Ledere kan takle små hverdagsutfordringer ved å invitere til refleksjon over store spørsmål. Ledelse handler ofte om å finne svar på konkrete, små spørsmål. De handler ikke om å utvikle strategier og planer for veien videre, men om å få folk til å gjøre en samstemt og god innsats på jobb. Spørsmålene er små, men kan likevel være intense og sette lederskapet på alvorlig prøve.

Psykologisk trygghet er ikke et mål i seg selv, men et middel for å oppnå forbedring og utvikling. Illustrasjon: idébanken.org

Slik kan du skape psykologisk trygghet på din arbeidsplass

Ledelse

Enkle grep betyr mye. Her er tips og en metode du kan ta i bruk. De fleste av oss har opplevd situasjoner på jobb der vi har vært uenige i en sak, oppdaget en feil eller fått en god idé, men likevel valgt å ikke si noe i frykt for å bli oppfattet som negativ, inkompetent eller være til bry.