Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Som leder vil det være lurt å komme i forkant av skjevheter som sannsynligvis vil påvirke hvordan du blir oppfattet av andre, spesielt de som du selv kan kontrollere ved å endre oppførselen din. Foto: Austin Distel / Unsplash

Ledere bør ikke ta all æren for virksomhetens suksess

Samfunns- og tjenesteutvikling

Som daglig leder er det naturlig å ønske å ta æren for positive resultater i virksomheten. Men en fersk studie viser at det er mye mer sannsynlig at du da vil få skylden for dårlige resultater i fremtiden. Hvis du derimot er mer ydmyk, er det mindre sannsynlig at du blir klandret.

De lederne som klarte seg best under pandemien var de som klarte å avgi kontroll, gi tillit til sine medarbeidere og gjøre seg selv overflødige. Foto: fauxels / Pexels

Trenger vi en ny måte å tenke om ledelse?

Ledelse

Vi lever i en tid med store endringer. Både klima, kriger, pandemier, digitalisering og samfunnsutfordringer kommer til å gi nye konkurransemessige vilkår, som vil kreve radikal omstilling. Spørsmålet er om vi har den rette form for ledelse for å møte dagens og fremtidens utfordringer?

Liv Oftedal Rossow1000x700_oslo kommune

Videohilsen fra Liv Rossow, Kirsti Aasen og Solfrid Flateby

Service- og tjenestekonferansen 2022, 2.-4.11, Quality Hotel Ramsalt, Bodø

Bli inspirert av Liv Oftedal Rossow, Kadafi Zaman, Kristine Aasen og 25 andre bidragsytere. Knytt kontakter, få hyggelige sosiale opplevelser og oppdater deg faglig. Bodøs nye storstue Quality Hotel Ramsalt tar i mot oss 02.-04.11. De faglige, sosiale og kulturelle opplevelsene står i kø - i byen som alltid har medvind, uansett vær. 

I psykologisk trygge team tør medlemmene si hva de mener, uttrykke bekymringer, fortelle om feil de har gjort og spørre om ting de er usikre på, skriver Therese Sverdrup. Foto: fauxels / Pexels

Fire feil du må unngå hvis teamet skal lykkes

Ledelse

Å jobbe i team kan gi gode resultater. Men det stiller noen krav til hvordan arbeidet settes i gang og gjennomføres, skriver NHH-forsker Therese E. Sverdrup i E24.
Den som taler, må beskrive virkeligheten på en måte som er overbevisende. For eksempel hvis dere står foran en stor utfordring, så må den utfordringen beskrives sånn at folk kjenner seg igjen og forstår hva det handler om. Da vinner du troverdighet og oppnår tillit, sier Bård Norheim. Foto: Matheus Bertelli

Kunsten å tale til nordmenn

Ledelse

Ønsker du å lære deg kunsten å tale effektivt og med troverdighet til medarbeiderne dine? Kunsten å tale til nordmenn er skrevet for ledere og andre som ønsker å treffe nordmenns hoder og hjerter med talene sine – på arbeidsplassen, etter tragedier, eller i forbindelse med merkedager og feiringer.