Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
1 av 4 punkter i hovedstyrets vedtak: KS skal legge til rette for læring og erfaringsdeling gjennom kurs og samlinger, samt videreutvikle og tilgjengeliggjøre verktøy til bruk i språkarbeidet. Illustrasjon: KS

Nettseminar: Hvor mye kan vi spare på klart språk?

Samfunns- og tjenesteutvikling

Hva kan det offentlige tjene på å investere i språkarbeid? Kvalitativt er det godt dokumentert at klart språk har positive effekter, både for innbyggerne og virksomheten. Men til nå har vi manglet gode kvantitative effektmålinger som tallfester gevinstene av klart språk!

16-åringene Julie Andresen Wågenes og Herman Austad diskuterer hvordan denne parkeringsplassen kan bli en fin møteplass, men kun Julies meninger blir hørt. Foto: Hallgeir Aunan / NRK

Her får kun jenter si sin mening

Samfunns- og tjenesteutvikling

I Lørenskog utenfor Oslo får ingen gutter uttale seg når kommunen skal lage en ny møteplass for ungdom. Guttene har mange nok tilbud allerede, mener kommunen.
Gode diskusjoner: Flere ganger i året samles denne gjengen for å diskutere hvordan man skal lykkes med å være en inkluderende arbeidsgiver for sine ansatte. – Dette har blitt en viktig møteplass for oss, sier deltakerne samstemt. Foto: NAV

NAV-nettverket som engasjerer arbeidsgivere

Samfunns- og tjenesteutvikling

– Det føles som å komme hjem, sier Tina Håland, som har vært med i bedriftsnettverket til NAV i Sør-Rogaland siden oppstarten.
Sander Stiansen på jobb. Foto: Grimstad kommune

I fremtiden trenger vi alle

Samfunns- og tjenesteutvikling

Kommunal sektor er gode på inkludering og arbeidstrening, ikke så gode på å ansette folk uten formell utdanning. KS’ prosjekt Inn i Jobb skal sørge for at flere ufaglærte skal finne sin plass i det kommunale. I Grimstad ser de allerede at arbeidet nytter.
Kjell Terje Ringdal og Camilla Lynne Bakkeng. Foto: Privat

Hvordan formidler vi vanskelige budskap i en sårbar tid?

Samfunns- og tjenesteutvikling

Å kommunisere betente temaer kan være utfordrende. Nå som vi også opplever nedgangstider, en tid som er ekstra sårbar for mange, blir kommunikasjonen enda vanskeligere. Hvilket ansvar har vi som kommunikatører i disse tider og hvordan kan vi kommunisere betente temaer på best mulig måte?