Tekst: Astrid Elisabeth Jørgensborg


 

Nye deltakere positivt overrasket

- Så du er fornøyd med antall påmeldinger?

- Ja, og på noen spor begynner det å nærme seg fullt. Totalt sett er det plass til mange på et så stort sted som X Meeting Point utenfor Lillestrøm, men vi har satt grensen ved maks 400. Vi ønsker at hver enkelt blir ivaretatt på en god måte, og tenker at 400 er en håndterbar mengde.

Vi setter veldig pris på de som kommer år etter år; uten dem hadde det ikke vært noen konferanse. Samtidig håper vi å få med mange som aldri har vært på konferansen tidligere. Alle, nesten uten unntak, blir veldig positivt overrasket over konferansen etter å ha deltatt.

- Hva er det som er spesielt med denne konferansen?

- Den er unik på mange måter. Det finnes ingen andre konferanser som samler offentlig sektor på samme måte, med både ledere og medarbeidere. Vi er opptatt av at deltakerne skal få praktisk kunnskap - vi er mer "nedpå".


Alt om konferansen


 

Inn- og utsiden på 40 sekunder


 

Mange i målgruppen

- Hvem tenker du er målgruppen for konferansen?

- Ja, det er mange! Egentlig alle som er opptatt av at det offentlige tilbyr både godt innhold og god service! Tradisjonelt er det mange fra ulike førstelinjer, som service- og innbyggertorg i kommunene, fra NAV, Skatteetaten, Husbanken, Digitaliseringsdirektoratet og Politiet. 

Vi har fått en del medlemmer fra helse og omsorg, så det er et godt innslag derfra også. Og kommunikasjonsfolk finner alltid mye interessant i programmene. 

Med et eget spor på arkiv- og dokumentforvaltning, håper vi at det kommer mange fra dokumentsenter og kanskje bibliotek. Og ikke minst på det superaktuelle sporet: Hva er førstelinjens rolle ved beredskap, sikkkerhet og kriser?

Halve prisen

- Hva med prisnivået?

- Fint du spør. Det er noe av det jeg er mest stolt over at vi har klart å holde prisene såpass lave. Målet er ikke maksimal fortjeneste, men at det skal gå rundt over tid. Enkelte år går vi med underskudd og enkelte med overskudd. Vi har klart å holde det gående i 26 år, så det er vel bevis på at dette har vært en holdbar strategi, smiler Torbjørn.

- Jeg var på Kundeservicedagene i regi av Tekna denne våren, og der var prisen det dobbelte av vår. Jeg hadde pressekort, og uten det hadde jeg aldri deltatt. Det har vi ikke råd til!

Fem nye medlemmer på én uke!

- Og det er vel enda billigere for medlemmer?

- Ja, det skal lønne seg å være medlem av FOS. Konferansepakken er hele 2000,- lavere, og på kurs er det halve prisen for medlemmer. Vi har en kampanje gående nå, og fikk hele 5 nye medlemmer forrige uke. Ta gjerne kontakt!

Spissede tema

- Det er hele 9 spor på to dager?

- Ja, jeg kan nok si at dette er det mest omfattende programmet i konferansens 26-årige historie. I år har vi også spisset temaene mer enn tidligere, og med flere tema håper vi å treffe eksisterende målgrupper bedre og i tillegg få noen nye deltakere.


 

Tolletaten ønsker gode brukeropplevelser: Det skal være lett å gjøre rett!


 

Fire spor torsdag 19.10

- Kan du si noe om temaene?

- Ja, det er like greit å liste dem opp:

A. Menneskene rundt mennesket: Målgruppen er de som er opptatt av sammensatte behov, sammenhengende tjenester og behovet for langsiktig oppfølging.
B: Organisering, servicekultur og brukeropplevelser: Dette sporet samler både ledere og medarbeidere i førstelinjene, og nærmer seg fullt!


 

Slik jobber vi med rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak


 

C: Kommunikasjon og klart språk: Dette er også tema som fenger godt, og nærmer seg fullt!
D: Hvordan håndtere konflikter i førstelinjen - Masterclass: Dette kurset har vi holdt på Teams en rekke ganger, med høy oppslutning. Den superengasjerte Ole André Bråten lover et spennende fysisk kurs med bruk av VR (Virtual Reality)...

Hva er empatisk kommunikasjon, og hvordan kan det brukes?


 

9000 kommunikasjonsmedarbeidere!

- Hva med plenum?

- Ja, det blir mindre i plenum enn vanlig. Begge konferansedager starter vi med sterke og gode faglige foredrag, og avslutter med det mer underfundige, tanke- og lattervekkende.



 

Den som har opplevd Solfrid glemmer det aldri!

Solfrid Flateby avslutter torsdagen. Den som har opplevd Solfrid glemmer det aldri! I 2018 og 2019 ble hun utropt til Årets kvinnelige taler av Talerlisten.no, og i 2021 til Årets Taler.


 


 

Fredag med futt!

- Hva med dag 2, er ikke det ofte en litt "daff" dag etter festmiddagen kvelden før?

- Nei, innholdet har aldri vært daft på våre konferanser, men det har hendt at noen av deltakerne har virket litt daffe.... Vi har faktisk hele 5 spor på siste dag:

E: Hva er førstelinjens rolle ved beredskap, sikkkerhet og kriser?: Lite ante vi at dette temaet skulle bli så aktuelt!
F: Er digitalisering og KI svaret i dokumentasjonsforvaltning: Riksarkivar Inga Bolstad og to andre sterke foredragsholdere kommer, og det er jeg veldig fornøyd med!


 

Offentlig journal: Kunstig intelligens gjør informasjon tilgjengelig på en trygg og effektiv måte


 

G: Personvern: Hellig eller salgbart? Her har vi også supergode foredragsholdere, og det kan bli en spenndende diskusjon til slutt!
H: Digital inkludering for alle: Direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket kommer, full av engasjement!
I: Hvilke byggesaker kan du håndtere i førstelinjen? Det er mange har deltatt på dette kurset gjennom 2-3 år - på Teams. Nå er det endelig muligheten for å delta fysisk, og møte en av Norges fremste fagpersoner innen byggesak, Bjørg Kristin Langnes!


 

Hvilke byggesaker kan du håndtere i førstelinjen?


Jeg kunne sagt mye mer om hvert enkelt spor, men det blir en altfor lang artikkel. Jeg vil bare nøye meg med å si at det er et utrolig sterkt sett av foredragsholdere som stiller.


 

Forbrukerutenforskapet: Total utestengelse


 

Jeg lo fra du startet til du var ferdig!

- Hva med avslutningen av konferansen, den er jo viktig?

- Vi legger vekt på at avslutningene skal være supergode. Folk skal le, tenke og gå ut av salen med et smil om munnen. Nina Nakling har fått den oppgavene i år, og jeg er helt overbevist om at hun klarer det med glans. Jeg tar med et sitat fra en av de mange som har opplevd henne:

"Det var så utrolig bra, og jeg tror jeg lo fra du startet til du var ferdig. En mer sprudlende og lite selvhøytidelig dame skal man lete lenge etter."


 


 

Sosialt så det holder!

- Kan du si noe om det sosiale?

- Vi har som vanlig et godt og bredt tilbud av sosiale aktiviteter.

Onsdag 18.10, dagen før konferansestart, er det mulighet for:

  • Byvandring i Lillestrøm
  • Cocktail Bootcamp, XMP
  • Minglemiddag, XMP

Festmiddag med fare for dans!

- Og til slutt: Hva med festmiddagen?

- Ja, ingen konferanse uten festmiddag med god underholdning. I år slår vi virkelig til, og byr vi på R&B/Soul og musikalperler med Lillestrøms sangdronning, Reidun Sæther, og svingende jazz- og latinlåter med Blue Moments. Så her kommer jeg med en klar advarsel: Det er fare for dans!

RS1000x650, Martine Petra.jpeg

Reidun Sæther, Lillestrøms sangdronning. Foto: Martine Petra

Benytt sjansen!

- Noen siste ord?

- Ja, benytt sjansen til å motta ny kunnskap, få gode sosiale opplevelser, knytt nye kontakter og gjør høsten mer fargerik! Du kommer ikke til å angre!


Alt om konferansen