Av: Terese Olstad Bjerke, styreleder, Forum for offentlig service (artikkelen ble først publisert i Offentlig sektor, et bilag til Aftenposten 27.12.22)

Parallelt med at vi digitaliserer Norge, har vi cirka 600 000 nordmenn med lave eller ingen digitale ferdigheter. Alt dette er en kjent utvikling, og den skaper hodebry. Bærekraften i velferdstjenestene våre er under press, og i tillegg har vi mange globale utfordringer.

Behovene er med andre ord enorme, og det er på høy tid at vi stiller oss spørsmålet om dagens digitaliseringsarbeid i offentlig sektor, er god nok? Gir den nødvendig omstilling, og blir viktige samfunnsverdier godt nok ivaretatt? 

Digital teknologi

Vi har verdens mest velutviklede velferdssamfunn og regelverket vårt er på mange måter best i verden. Det er utviklet med nærhetsprinsipp for beslutninger, helhet og med bevegelighet og romslighet slik at loven står seg over tid når samfunnet endrer seg. Det betyr likevel ikke at det er utviklet for de mulighetene data og digital teknologi gir oss. 

Bruker- og samfunnsbehov må sette premissene

Hadde det ikke vært for at behovene våre er store, ville kanskje dagens endringsarbeid vært tilstrekkelig. Men det er internasjonale teknologiselskap som evner å utnytte data og teknologi på bedre måter enn vårt digitaliseringsarbeid gjør. Dette er nødvendigvis ikke dystopi, men det kan utkonkurrere offentlige tjenester eller bidra til økte forskjeller, og derfor true den norske velferdsmodellen. Skal vi opprettholde og sikre bærekraft i velferdstjenestene slik vi kjenner de i dag, må vi innovere bedre i og for fremtiden. I dag digitaliserer vi innenfor eksisterende regelverk og etablerte strukturer, framover må bruker- og samfunnsbehov i mye større grad sette premissene. Dette må skje i kombinasjon med de mulighetene data og digital teknologi gir oss.  

Mot og vilje

Vi er i en tidlig fase av digitaliseringen. Likevel går det fort. Å transformere samfunnet fra industrielt til digitalt, er ingen spøk. Men endringsarbeid er heller ikke nytt. Vi har alltid endret og utviklet oss - både tjenestene og strukturene våre. Og vi er godt rustet. Vi er et bittelite land med høy tillit. Trepartssamarbeidet er en styrke for god omstilling, og kompetansen er høy i samfunnet. Alt dette er egenskaper som gjør at vi kan lykkes med omstilling til et samfunn der alle er inkludert og det er bærekraft i tjenestene våre. Men da må vi ha mot og vilje til mer tverrfaglig samarbeid, endre måten vi gjør ting på og ha større fart enn i dag.

Bilaget om offentlig sektor på nett.

Bilaget om offentlig sektor i pdf-versjon.