Artikkelforfatter: Torbjørn Vinje, daglig leder, Forum for offentlig service


 

Bredt spekter av samtaleemner

Ja, hvorfor ikke gå til kilden med en gang for å få svar. Jeg legger inn spørsmålet Hva er ChatGPT?, og får teksten på engelsk i løpet av få sekunder. Jeg prøver på nytt med Hva er ChatGPT på norsk?

"ChatGPT (forkortelse for Chat Generative Pre-trained Transformer) er en variant av GPT (Generative Pre-trained Transformer) språkmodellen, som er spesielt designet for å yte godt i oppgaven med chatbot-samtaler. Den er trent på et stort datasett med virkelige menneske-menneske-samtaler, og kan generere menneskelige svar på brukerinndata i en samtalekontekst.

ChatGPT er designet for å kunne håndtere et bredt spekter av samtaleemner, og kan gi informasjon og besvare spørsmål på en måte som ligner på en menneskelig respons. Det er imidlertid viktig å huske på at ChatGPT fortsatt er en maskinlæringsmodell, og kan ikke alltid gi nøyaktige eller passende svar, spesielt i komplekse eller nuanserte situasjoner."

Hva er et kommunalt servicekontor?

Dette høres nyskapende ut. og språket er slettes ikke verst.

Hvor bredt er egentlig samtalespekteret? Jeg prøver med et spørsmål fra vår verden i forumet: Hva er et kommunalt servicekontor?

"Et kommunalt servicekontor er et sted der kommunen tilbyr tjenester til innbyggerne. Det kan være et fysisk kontor eller en digital tjeneste. På et kommunalt servicekontor kan du for eksempel søke om ulike tjenester, få hjelp til å fylle ut skjemaer, få informasjon om kommunale tjenester og få råd og veiledning om ulike saker. Det kan også være et sted der du kan betale regninger og gebyrer til kommunen. Kommunale servicekontor kan tilby ulike tjenester, avhengig av hvilken kommune du bor i og hva de har valgt å tilby gjennom sine servicekontor."

Svaret er kort, og samtidig godt og riktig. 

Et tilsvarende søk på Google gir mange treff, og øverst kommer Rendalen kommune:

"Servicekontoret gir publikum informasjon og veiledning om kommunale tjenester, og er kommunens ansikt utad.  De forsøker å hjelpe deg med det meste innen kommunens forvaltning; enten ved at du får løst oppgaven din hos Servicekontoret eller ved å henvise videre til riktig instans."

Kommunens egen definisjon er selvsagt riktig, mens svaret fra ChatGPT er generelt og mer utfyllende.

Hva er den beste organiseringen av kommunale servicekontor?

Jeg har lurt mye på hva som er den beste organiseringen av kommunale servicekontor, og legger inn spørsmålet.

"Det finnes ingen fasit for den beste organiseringen av kommunale servicekontor, da det avhenger av mange faktorer, som for eksempel størrelse på kommunen, geografisk beliggenhet, befolkningssammensetning, økonomiske forhold, og lokale behov og ønsker.

En mulig organisering av kommunale servicekontor kan være å ha et sentralt servicekontor som betjener hele kommunen, eller å ha flere servicekontor i ulike deler av kommunen for å gjøre det enklere for innbyggerne å få tilgang til tjenestene. Det kan også være lurt å ha en kombinasjon av sentralt og lokalt servicekontor, avhengig av behovet i kommunen.

Det er viktig at servicekontorene er lett tilgjengelige for innbyggerne, og at de har en struktur som gjør det enkelt for dem å finne frem til de tjenestene de trenger. Det kan også være lurt å tilby fleksible åpningstider og muligheten for å bestille time på forhånd, slik at innbyggerne kan planlegge sine besøk på servicekontoret etter egne behov.

Det kan også være lurt å ha et bredt spekter av tjenester tilgjengelig på servicekontoret, slik at innbyggerne kan få hjelp med mange ulike saker på samme sted. Det kan for eksempel være lønns- og skattespørsmål, saker som gjelder helse, sosiale tjenester, bolig, skole, barnehage, idrett og fritid, samt saker som gjelder teknisk, miljø og plan."

Dette er imponerende. Jeg får selvsagt ikke fasiten, som det blir sagt innledningshvis, siden det avhenger av mange faktorer.

Et tilsvarende søk på Google gir ingen svar, og det øverste treffet er en artikkel jeg skrev i 2019: Offentlige servicekontor var svaret, men hva var og er spørsmålet?

Hva er en CX-portefølje

I løpet av dagen har jeg brukt chatten flere ganger når jeg har lurt på noe i artikler, som f.eks. hva en CX-portefølje er.

"En CX-portefølje (CX står for "customer experience") er en samling av produkter, tjenester og løsninger som er rettet mot å forbedre kundeopplevelsen. En CX-portefølje kan omfatte en rekke ulike elementer, som for eksempel verktøy for kundeservice, verktøy for å samle inn og analysere kundetilbakemeldinger, løsninger for å forbedre nettstedet eller appen til en bedrift, og mye mer. Målet med en CX-portefølje er å gjøre det enklere for kundene å kommunisere med bedriften, å håndtere eventuelle problemer og å få den best mulige opplevelsen når de bruker produktene og tjenestene til bedriften."

Stofnun Árna Magnússonar í íslenskum fræðum

Jeg kom over en Nordisk språkkonferanse på Island, og lurte jeg på hvem som er arrangør. Nederst på siden står det et navn på islandsk, og jeg la det inn.

Stofnun Árna Magnússonar í íslenskum fræðum (Arnamagnæan Institute) är en isländsk forskningsinstitution som är specialiserad på forskning och bevarande av isländsk kultur, språk och historia. Institutet är uppkallat efter den isländska humanisten och forskaren Árni Magnússon och grundades år 1963. Det har sitt huvudkontor i Reykjavik och är en del av Isländska akademien för vetenskap och humaniora.

Institutet har en bred verksamhet som inkluderar forskning, utbildning, kulturarv och kulturarvsbevarande. Det driver också en mängd olika projekt inom olika områden, inklusive forskning om isländska handskrifter och isländsk historia, språkforskning, litteraturforskning och kulturhistoria. Institutet är också ansvarigt för bevarandet av den isländska handskriftsamlingen, som är en viktig källa till kunskap om isländsk historia, kultur och språk.

Riktignok kom svaret på svensk, men det er fullt forståelig for de fleste. 

Kan vi stole på svarene?

Bloomberg-kommentator Parmy Olson gikk tilbake i sin egen søkehistorie og testet ut 18 realistiske Google-søk mot ChatGPT. Hun fant at ChatGPT presterte bedre enn Google i 13 av tilfellene.

Aftenpostens tester viser at ChatGPT er den rene lystløgneren. Den finner på falske fakta som virker troverdige, og som derfor er vanskelige å avsløre.

– Det du kan forvente, er mange gode svar. Men noen ganger svarer den feil, forteller Morten Goodwin til Aftenposten. Han er professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder.

OpenAIs sjef Sam Altman sier følgende på Twitter: – Det er et feilgrep å bruke ChatGPT til noe som helst viktig nå. Dette er en forhåndsvisning. Vi har massevis av arbeid å gjøre med sannferdighet og robusthet, skriver han. OpenAI lister selv opp begrensningene i sin egen artikkel om ChatGPT.

OpenAI laget allerede for et år siden en modell (WebGPT) som kontrollerer egne svar opp mot funn på nettet. Resultatene viser at svarene er over dobbelt så sannferdige og informative. Publikum har foreløpig ikke tilgang til modellen.

Uten tvil kommer ChatGPT til å bli mye brukt. Tjenesten er gratis, og det er sannsynlig at den i en viss grad vil overta for Google - i hvert fall på kort sikt. Hvorfor få fram mange alternativer i en liste når jeg kan få svaret med en gang? Men det store spørsmålet er hva i svarene du kan stole på, og hva som kan være feil.

Google jobber med språkmodellen Lambda, men ønsker ikke å lansere noe før kvaliteten er bedre. Fallhøyden er rett og slett mye større for en gigant. – Googles språkmodell gir langt flere sanne svar enn det ChatGPT gir, sier Morten Goodwin til Aftenposten.

ChatGPT, Lambda og andre språkomodeller er bare begynnelsen. Bruk gjerne ChatGPT, men gjør det med sunn skepsis. Sjekk andre kilder hvis det er svar du er i tvil om. Hvis det er områder du kjenner godt, kan tjenesten f.eks. brukes til å lage et utgangspunkt for en artikkel.

Kilder: chat.openai.com, aftenposten.no