Tekst i Dagens Perspektiv: Andreas Fagerli


 

Tenk på et moderne vannverk. Det er ikke lenger bare rør og pumper. Det er sensorer, algoritmer og prediktive modeller som varsler lekkasjer før de skjer. Systemet snakker: «Her er et avvik. Her må du se nærmere». Infrastrukturen har fått en stemme.

 

I energisektoren balanserer kunstig intelligens strømnettet i sanntid – justert på værdata, forbruksmønstre og produksjon. I industrien forteller systemene ikke bare hva som er på lager, men hva som burde være der – basert på historikk, trender og eksterne hendelser. I helsesektoren forutsier modeller tjenestebehov basert på demografi, sykdomstrender og ressurskapasitet. Det er som om systemene har fått hukommelse og intuisjon. Dette er ikke science fiction. Det er virkeligheten i samfunnskritiske sektorer som vann, transport, helse og energi. I disse områdene er nedetid uaktuelt, og teknologien har blitt en form for beredskap. Kunstig intelligens har gått fra konseptstadiet til å bli en operasjonell nødvendighet. Den er ikke lenger et eksperiment, men del av selve infrastrukturen.

 

Les mer.

 

Kilde: dagensperspektiv.no

 


Annonse:

Service- og tjenestekonferansen 2025 - spor F, 07.11: Kommunikasjon og klart språk i endring med KI

 

Om sporene