Hva er det som gjør at folk velger å holde seg tause på jobb, i situasjoner hvor de selv tenker at her har de noe viktig og meningsfullt å si?

De har observert eller tenkt noe som i deres egne øyne har betydning for hva som skjer videre i en prosess på jobb. Likevel sier de ingenting. I noen situasjoner kan taushet være gull. En pratsom person kan for en gangs skyld la være å si noe, og dermed åpne for vesentlige bidrag fra andre som normalt ikke tar ordet.

I andre situasjoner er folk passive og tause, selv om de har et viktig budskap på lager. Kanskje de har fått en glitrende idé og oppdaget en snarvei for å komme i mål med et prosjekt. De kan ha blitt oppmerksomme på at en viktig detalj mangler i planen. De ser at noen har summert feil eller glemt å føre opp en utgift eller inntekt i regnskapet. Likevel velger de å la være å bruke stemmen sin. Dette er taushetsmysteriet, et fenomen det er verdt å dvele ved i organisasjoner.

Les mer.

Kilde: bi.no