Vi aner noe som truer idéene om det ideelle servicesenteret. Eller setter noen prinsipper på prøve, både internt i kommuneorganisasjonen og fra krefter "utenfra". Tiden til å evaluere idé, prinsipp og strategi er kanskje inne? Men fokus skal være framtid og hvilken rolle Servicesentra skal ha i kommune-Norge etter 2009?

Forholdet til Nav en utfordring

En utfordring som kommer raskt er forholdet til NAV. Dette har Ingrid Trømborg omtalt så utmerket. Jeg trenger ikke annet enn å forsterke det hun sier. Når det skal være et tydelig funksjonelt og organisatorisk skille til servicesenterets tjenestespekter, så strider dette imot selve forretningsidéen og tidligere statlige føringer. For publikum er det fortsatt helt irrelevant hvilke forvaltningsorganer som leverer tjenesten, bare service og kvalitet er tilfredsstillende. Men det er tydelig at NAV har et profileringsbehov. Det kan jeg forstå, men det betyr ikke at publikum derfor må gå inn ulike fysiske inngangsdører for å finne fram. Fortsatt bør "en dør - en henvendelse - ett sted" gjelde.

Nyhetens interesse avtar

Like stor utfordring videre er den interne organiseringen av Servicesenteret. Ved etablering får en nyskaping naturlig fokus. Oppmerksomheten om tjenesteinnholdet og rolle er stor. Men med tiden avtar nyhetens interesse. Det er vanlig og greit nok. Men vi ville at Servicesenteret skulle sette forvaltningen og byråkratiet på prøve, se på endringsmuligheter, alt ut fra hva som er relevant for innbyggerne. Vi snakket fint om å gjøre kommunen mer serviceorientert enn forvaltningsorientert. Det medførte en annen innfallsvinkel og en annen tradisjon enn det omdømmet kommunene hadde. Servicesenteret ble et virkemiddel i dette systemskiftet. Slik var det kanskje i de fine feite åra…. ?

Ta grep - hent opp igjen idé og strategi

Vi håper at Servicesenterets forretningside er tatt opp i alle virksomheter og at alle nå ser service- og innbyggerperspektivet som lederstjernen. Det er veldig bra. Men vi kan vel spørre oss om Servicesentra, som etter hvert blir en del av den vanlige organisasjonen kommune, stivner litt, organiseres tradisjonelt (konservativt), mister sin nyskapende rolle eller ikke oppfyller endringsagentoppgaven. Kanskje publikumsorienterte tjenester sogar flyttes inn i "baklandet". Servicesenteret blir magrere og mister litt status. Og faller inn i organisasjkonsfolden "kommunal greie". Ser vi dette, ja, da er det på tide å ta grep og aktivt hente opp igjen idé og strategi. Publikumsstrategien må aldri gå tapt.

 

Jan Petter Bergan
Informasjonssjef / webredaktør i Tønsberg kommune
tlf. 33 34 81 01 / 917 80259
jan.petter.bergan@tonsberg.kommune.no