Les hele strategien.

Under er et utdrag:

Bedre tjenester og løsninger

Oslo kommune kommune hevder seg godt på mange områder, også internasjonalt, står det innledningsvis, men ser likevel at det er behov og potensiale til å gjøre ting på andre måter og bli enda bedre.

Kommunen ønsker å styrke utviklingsinnsatsen både i og mellom virksomheter, sektorer og nivå. Målet er enda bedre tjenester og løsninger på store samfunnsutfordringer.

Kunnskapsbasert utvikling, innovasjon og utnyttelse av digital teknologi og data skal bidra til å forbedre tjenestene til innbyggerne, forenkle hverdagen til de ansatte og skape økt bærekraft i kommunen. 

Drivere i utviklingen

Det er en rekke forhold nasjonalt og internasjonalt som påvirker utviklingen, og som det må tas hensyn til i utformingen og gjennomføringen av en strategi. Dette er oppsummert under Drivere i dokumentet. Under i kortform:

  • Det grønne skiftet
  • Demografiske endringer
  • Store sosiale forskjeller i Oslo
  • De store internasjonale aktørene utfordrer samfunnsutviklingen
  • Forventninger fra innbyggere og næringsliv øker
  • Omstillingstakten i næringslivet og i arbeidsmarkedet øker
  • Det digitale trusselbildet er skjerpet
  • Mer uforutsigbarhet og økt beredskap
  • Tilgang på kompetanse er begrenset

Kunnskapsbasert, innovativ og datadrevet

Oslo skal være en kunnskapsbasert, innovativ og datadrevet kommune, som leverer brukervennlige tjenester og finner nye løsninger på samfunnsutfordringer. Dette skal de gjøre i samarbeid med innbyggere, næringsliv, forskningsmiljø, offentlig og frivillig sektor.

7 innsatsområder Oslo med navn
De 7 innsatsområdene i strategien.

7 innsatsområder

For å lykkes med utviklingsarbeidet i kommunen må de rette innsatsen mot flere områder samtidig. Strategien er strukturert i 7 innsatsområder. For hvert innsatsområde er det gjort en beskrivelse av et fremtidsbilde og ambisjoner.

 

 

Nærmere om ett av innsatsområdene:

Hvert innsatsområde beskriver punktvis hva Oslo kommune skal gjøre.
Hvert innsatsområde beskriver punktvis hva Oslo kommune skal gjøre. Her for område 4. Kontinuerlig tjenesteutvikling.

4. Kontinuerlig tjenesteutvikling

Brukerorienterte, likeverdige og sammenhengende tjenester

Kommune tar utgangspunkt i brukernes behov i all tjenesteutvikling og finner løsninger uavhengig av forvaltningens organisering. Brukerbehovene medfører blant annet utvikling av sammenhengende tjenester, flere digitalt inkludert, og likeverdige tjenestetilbud til alle.

Raskere endringer i samfunnet, kontinuerlig økt innsikt i tjenestene og risikoreduserende utviklingsprosesser, gjør det nødvendig med kontinuerlig utvikling. Dette krever helhetlig utvikling av alle berørte områder, som for eksempel fagarbeidere, praksiser, prosesser, regelverk og teknologi. Utviklingsarbeidet er derfor organisert tverrfaglig, der ansvaret for tjenesten ligger.

Tjenesteutviklingen er kunnskapsbasert, og forskning og andre innsiktsmetoder er forutsetninger for at kommunen oppnår radikale forbedringer.

I endrings- og utviklingsarbeidet til kommunen sikrer de individuelle rettigheter og forvalter tilliten fra innbyggerne på en god måte. De gjør det enklere for innbyggerne å samhandle med kommunen, og de sikrer likeverdige og universelt utformede tjenester med innebygd personvern. Kommunen forebygger og forhindrer digitalt utenforskap.

Kommunen utvikler tjenester til innbyggere med sammensatte utfordringer og med særlige behov for at tjenester fungerer på tvers og er sammenhengende. 

Les hele strategien.