
Hovedutfordringer
Sørum kommune møter tre hovedutfordringer:
- CSM-leverandørene (publiseringsverktøy) - begrensninger, eller manglende forståelse for behov
- Fagsystemene: Ikke tilpasset overføring av data til nett
- Fagenhetene: Blant annet liten forståelse for kvalitet på nett!
Følger standarder
Sørum kommune er nøye med å følge etablerte standarder som:
- Referansekatalogen for IT-standarder
- Kvalitetskriteriene til DIFI
- Andre standarder og komponenter: LOS, ID-porten, FEIDE og SvarUT
Tilgjengelighet
- Alternativ bildetekst: Bruk gode beskrivelser på filnavnene
- iFrame: Metode for å vise innhold "sømløst" - mange ulemper, ligg unna!
- HTML-validert kode: CMS-leverandørene jevnt over god kontroll, mye valideringsfeil på informasjon fra fagsystemene
- Tilgjengelige dokumenter: Husk referansektatalogen, god struktur på dokumentene i utgangspunktet. Sørum laster opp i .doc, men de vises for innbyggerne i pdf og odt (pyodconverter)
Brukertilpasning
- Tilpasset mobile enheter (responsiv design): Stadig viktigere (Sørum kommune - 14 % av bruken kommer fra mobile enheter)
- Søkefunksjon: Avdekker hvor godt arbeid det er gjort med strukturen. I Sørum merkes alt innhold med emneord (LOS).
Nyttig innhold
Her har vi ansvaret selv, og kan i liten grad skyve det over til leverandøren.
Tips:
- RSS på alle sidene
- "Sørum-appen": Henter mye innhold fra nettstedet
- Egeninformasjon: Ansattlister importeres, avd egne sider med lister, ansvarsbeskrivelser/tjenestebeskrivelser etc, klikkbart organisasjonskart (MapEdit) - litt utfordringer i forhold til responsivt design.
- Offentlig journal: Postliste, publisering av dokumenter reduserer innsynsforespørsler, utvikler nye løsning basert på web services
- Åpne data (nytt for i år): Viktig for å understøtte gjenbruk av offentlige data, men hvilke datasett sitter vi på? Turkartdata, tilgjengelig som wms-tjeneste, viktig å sikre dynamiske data.