Forfatter: Charlotte Schwaiger, Skatteetaten


Denne artikkelen oppsummerer resultater fra en ringekampanje rettet mot aksjeselskap med restskatt, hvor kravet lå an til å gå til . Motivet for studien var å undersøke om ringing er et effektivt virkemiddel i innkrevingen. Dette er verdifull kunnskap, ettersom det hvert år er et betydelig antall aksjeselskap som ender opp i et tvangsinnfordringsløp. En forbedring på dette området vil derfor føre til at brukerne får en mer skånsom behandling og at etaten bruker færre ressurser på innkrevingen.

Påminnelser over telefon ble gjort som en tilleggsaktivitet, og er ikke en del av det ordinære innkrevingsløpet. Hypotesen er at virksomhetene som får en telefonpåminnelse i større grad betaler før tvangsinnfordring, sammenlignet med de som ikke blir ringt. Resultatene fra denne effektmålingen gir oss nyttig kunnskap både om hvorvidt ringing er et effektivt virkemiddel, og hvilke virksomheter som er mest påvirkbare.

Les mer.

Kilde: skatteetaten.no