![]() |
Servicetorget i Molde kommune |
Forholdet til de andre virksomhetene
NAV betyr betydelig endring
En annen utfordring vi nå står ovenfor er fremtidige tjenester i Servicetorget etter at en del av tjenestetilbudet vi har i dag skal flyttes til NAV. Da vil vi igjen stå ovenfor en ny og betydelig endring, og vi ønsker å ha et så godt utgangspunkt som mulig for å kunne gjenoppbygge et funksjonelt og brukervennlig Servicetorg. I den forbindelse er vi ute etter å få inspirasjon og høste erfaringer fra andre Servicetorg.
Danmark har kommet langt
Da det å drive Servicetorg i Norge er relativt nytt og veldig forskjellig fra kommune til kommune, har danskene større erfaring. Derfor har vi orientert oss mot København i Danmark da vi vet at de i mange år har drevet det de kaller borgerservice der. Byen har i dag fire servicesentre og er i ferd med å åpne sitt femte. De er kommet veldig langt i forhold til tjenester til innbyggerne i Servicesentrene og utviklingen med snart fem sentre tyder på at de har funnet gode løsninger og ser verdien av å ha servicesentre for innbyggerne sine. Vi ser derfor nytten i å lære av dem og ønsker å høste av deres erfaringer når vi nå går inn i enn ny fase i driften av Servicetorget i Molde kommune.
![]() |
København Borgerservice: Vi klarer sagen |
Molde skal bli gode på digitale tjenester
Molde kommune har som målsetting å være en av landets fremste på digitale tjenester, samtidig som vi ønsker fortsatt å ha god kontakt med innbyggerne. Her er også danskene veldig dyktige. Se link til København kommunes hjemmeside: Københavns borgerservice
![]() |
Nyhavn i København |
Studietur til København
Servicetorget har planlagt en studietur til København 7-9 september i år.
Her er noen av spørsmålene vi ønsker å få svar på, samt temaer vi vil lære mer om:
- Hvilke tjenester kan borgere av København få i sentrene?
- Hvordan er Borgerservicesentre bygd opp, og hvilke elektroniske verktøy brukes? Hvordan fungerer disse?
- Hva slags elektroniske tjenester/skjemaer har de og hvordan fungerer disse?
- Hva er tilbakemeldingene fra publikum i forhold disse tjenestene i senteret?
- Hvordan fungerer samhandlingen med sentrene og resten av virksomhetene i kommunen?
- Hvordan fungerer samarbeidet med det som tilsvarer NAV i Norge, spesielt i forhold til sosialmottak og flyktningtjenesten?
- Hvordan er Sentralbordet evt. integrert og hvordan fungerer det i forhold til Servicesentrene?