Servicetorget-i-Molde
Servicetorget i Molde kommune
Servicetorget i Molde kommune ble etablert i mai 2004 og har nå vært i drift i fire år. På den tiden har vi vært i stadig endring både med hensyn til tjenester som er lagt til Servicetorget, samt utvikling og bruk av elektronisk verktøy både i Servicetorget og i forhold til publikum.

Forholdet til de andre virksomhetene

Vi har også hatt fokus på vårt forhold til alle de andre virksomhetene i Molde kommune og Servicetorget ønsker en god og gjensidig kommunikasjon med disse. Det er en utfordring vi fortsatt jobber med og som krever innsats av alle for å få til.

NAV betyr betydelig endring

En annen utfordring vi nå står ovenfor er fremtidige tjenester i Servicetorget etter at en del av tjenestetilbudet vi har i dag skal flyttes til NAV. Da vil vi igjen stå ovenfor en ny og betydelig endring, og vi ønsker å ha et så godt utgangspunkt som mulig for å kunne gjenoppbygge et funksjonelt og brukervennlig Servicetorg. I den forbindelse er vi ute etter å få inspirasjon og høste erfaringer fra andre Servicetorg.

Danmark har kommet langt

Da det å drive Servicetorg i Norge er relativt nytt og veldig forskjellig fra kommune til kommune, har danskene større erfaring. Derfor har vi orientert oss mot København i Danmark da vi vet at de i mange år har drevet det de kaller borgerservice der. Byen har i dag fire servicesentre og er i ferd med å åpne sitt femte. De er kommet veldig langt i forhold til tjenester til innbyggerne i Servicesentrene og utviklingen med snart fem sentre tyder på at de har funnet gode løsninger og ser verdien av å ha servicesentre for innbyggerne sine. Vi ser derfor nytten i å lære av dem og ønsker å høste av deres erfaringer når vi nå går inn i enn ny fase i driften av Servicetorget i Molde kommune.

KK_frise_borgerservice
København Borgerservice: Vi klarer sagen

Molde skal bli gode på digitale tjenester

Molde kommune har som målsetting å være en av landets fremste på digitale tjenester, samtidig som vi ønsker fortsatt å ha god kontakt med innbyggerne. Her er også danskene veldig dyktige. Se link til København kommunes hjemmeside: Københavns borgerservice

Nyhavn
Nyhavn i København

Studietur til København

Servicetorget har planlagt en studietur til København 7-9 september i år.

Her er noen av spørsmålene vi ønsker å få svar på, samt temaer vi vil lære mer om:

  • Hvilke tjenester kan borgere av København få i sentrene?
  • Hvordan er Borgerservicesentre bygd opp, og hvilke elektroniske verktøy brukes? Hvordan fungerer disse?
  • Hva slags elektroniske tjenester/skjemaer har de og hvordan fungerer disse?
  • Hva er tilbakemeldingene fra publikum i forhold disse tjenestene i senteret?
  • Hvordan fungerer samhandlingen med sentrene og resten av virksomhetene i kommunen?
  • Hvordan fungerer samarbeidet med det som tilsvarer NAV i Norge, spesielt i forhold til sosialmottak og flyktningtjenesten?
  • Hvordan er Sentralbordet evt. integrert og hvordan fungerer det i forhold til Servicesentrene?

Har vi noe å lære av danskene?

Etter studieturen vil vi lage en analyse av forskjellen mellom danske og norske servicetorg, noe som forhåpentligvis også kan være nyttige for andre som er opptatt av å utvikle seg videre.