Hva er samtalestøtten?

Samtalestøtten gir deg praktiske råd for samtaler med dine medarbeidere både før, under og etter sykefravær. Rådene handler om:

  • Når en samtale kan være aktuelt
  • Hva du kan spørre medarbeideren om
  • Hvordan du forbereder samtalen
  • Hvordan du gjennomfører og følger opp samtalen

I tillegg finner du skreddersydde råd for tilrettelegging, psykisk helse på jobben og for samtaler som foregår digitalt.  

Hvorfor kan samtalestøtten være nyttig for deg?

Samtalestøtten kan gjøre deg tryggere i samtaler med dine medarbeidere, slik at dere får en god dialog og finner løsninger sammen, selv i krevende situasjoner.  

Den kan også senke terskelen for å ta en prat før noen blir syke. Målet er at det skal bli lettere for ledere å forebygge og følge opp sykefravær.

Samtalestøtten er også nyttig som grunnlag for utfylling av oppfølgingsplanen, siden disse to spiller godt sammen.

Verktøyet støtter universell utforming, men kan også lastes ned som word-dokument slik at dere selv kan tilpasse det til deres bruk.  

Les mer.

Kilde: idébanken.org, nav.no