Høye forventninger og krevende gjennomføring
– Strategien er offensiv, og det er bra. Nå handler det om å få opp gjennomføringskraften, sa Anniken Hauglie, viseadministrerende direktør i NHO.
Hun understreket at regjeringens strategi traff godt hos næringslivet, men at det nå må ryddes i tiltakene og prioriteres stramt.
LOs Are Tomasgard minnet om at gjennomføringskraften ikke kommer av seg selv:
– Vi må involvere ansatte og tillitsvalgte fra starten. Hvis vi blir kommentatorer til ferdige prosesser, forsinkes og forvanskes alt. Hvis vi tas med, blir vi ambassadører.
Fragmentert forvaltning bremser framdrift
Kristin Weidemann Wieland fra KS pekte på hvordan den fragmenterte staten gjør det vanskelig å få til sammenhengende og brukervennlige tjenester i kommunesektoren:
– Det kommer for mange løsninger fra for mange retninger. Vi har dialog med 17–18 departementer. Samordningen er ikke sterk nok.
Hun fortalte også at bevisstheten om felles mål og struktur ofte forsvinner jo lenger unna toppen av statsforvaltningen man kommer.
– Viljen er der, men det er ikke nok.
Kunnskap, ikke kontroll
Akademiker-leder Lise Lyngsnes Randeberg fremhevet at statens egne ansatte, ofte medlemmer i Akademikerne, er de som skal gjennomføre strategien.
– Vi vet for lite. Derfor har vi bestilt en fersk rapport fra SINTEF Digital om kunnskapsarbeidere og KI. Digitalisering må ikke bare bli et styringsprosjekt – vi må forstå hva som faktisk virker.
Hun viste også til at bare én av fire har fått opplæring i nye digitale verktøy, og spurte retorisk:
– Hvis vi ser så stort strekk i laget blant kunnskapsarbeidere, tør vi tenke på hvordan det står til med resten?
Samspill mellom privat og offentlig sektor
Alle deltakerne understreket viktigheten av å trekke på erfaringene fra samarbeid mellom privat og offentlig sektor, som f.eks. digitaliseringen i Skatteetaten og Nav, og det nye samarbeidet med byggenæringen om bærekraftsrapportering.
– Dette må vi bygge videre på. Det handler om å bruke pengene der vi får størst gevinst – i form av både tid, penger og arbeidskraft, sa Hauglie.
Tomasgard fulgte opp med et eksempel fra industrien:
– Da vi gikk fra muntlig til skriftlig arbeid, viste det seg at mange slet med lese- og skriveferdigheter. Nå må vi bruke teknologi til å gjøre det enklere og mer intuitivt. Hvis vi lykkes med det, kan vi løse en del av motstanden mot endring.
Hva haster mest?
På spørsmål fra Haugsbø om hvor det haster mest å få veikartet i gang, svarte panelet samstemt:
Vi må begynne med det som faktisk merkes i hverdagen – det som gjør jobben lettere og reduserer presset på ansatte.
– Vi har knapphet på folk. Hvis vi bruker KI smart, kan vi frigjøre tid og gjøre arbeidet bedre. Men da må vi samtidig sørge for opplæring og forståelse, slik at folk vet hvordan teknologien virker – og hvilke risikoer den bringer, sa Randeberg.
– Vi må digitalisere, ikke for å spare bare penger, men for å ta vare på de menneskelige ressursene vi har igjen, avsluttet Tomasgard.