Tekst: Trude Fjærli Giskås, lederutvikler i Møre og Romsdal Politidistrikt og Alf Christian Aarseth Grøtteland, avsnittsleder i samme politidistrikt (publisert på dagensperspektiv.no)


 

«Tillitsreformen omfatter hele offentlig sektor, også fristilte virksomheter. Målet med tillitsreformen er å gi mer velferd og bedre tjenester til innbyggerne, og til rett tid. For å få dette til må vi jobbe mer med å øke tilliten innad i offentlig sektor, blant annet med å detaljstyre mindre og ved å øke handlingsrommet for de som jobber i førstelinjen» står det å lese på www.regjeringen.no.

Vi som jobber i det offentlige Norge ønsker tillitsreform velkommen. Tillitsreformen må konkretiseres i hverdagen for at den ikke skal bli en skrivebordsøvelse. Hva betyr tillitsreformen for oss i politiet i praksis?

Samfunnsoppdraget

Vi har et samfunnsoppdrag å utføre. Et samfunnsoppdrag som handler om å tjene mennesker.

I våre møter med mennesker med særskilte behov, ligger oppdraget vårt. Vi skal løse utfordringer sammen. For å klare det, trenger vi gjensidig tillit. For uten gjensidig tillit klarer vi ikke å løse utfordringen. Og dermed heller ikke samfunnsoppdraget.   

Vår jobb er derfor å bygge den tilliten som er nødvendig for å løse oppdraget. Tillitsreformen er ment å hjelpe oss med dette. Hjelpe oss til å forstå viktigheten av tillit – mellom samfunnsborgeren som trenger hjelp og oss som skal hjelpe.

Møtene mellom politi og den som trenger hjelp, er sårbare øyeblikk. Øyeblikk som kan oppleves utrygge og usikre. Dette er også et sannhetens øyeblikk. Å skape tillit innebærer at vi stoler på hverandre i slike situasjoner. Man setter sin lit til hverandre i stedet for å mistro hverandre.

Les mer.

Kilde: dagensperspektiv.no