– I ethvert samfunn utvikler vi tjenester, lover regler og institusjoner ut fra majoritetens premisser. Vi lager et «one-size-fits-all-system» basert på vår livssituasjon. Uansett om intensjonen er positiv hjelper ikke det hvis den vi møter opplever møtet med oss som vanskelig og fremmed. I stedet for å hjelpe, risikerer vi å skape motvilje og avstand, sier Leoul Mekonen, spesialrådgiver ved RBUP Øst og Sør.

 

Han mener nøkkelen er kunnskap og forståelse for andre mennesker situasjon, tilpasning og justering av tilbud og tjenester for å skape trygghet, forståelse og i siste instans gode resultater.

 

– Vi må ha vilje og mot til å tenke og jobbe annerledes hvis det trengs. Målet med et tiltak er jo at det skal ha en positiv effekt. Målet er ikke å gjøre det sånn fordi det står vi skal gjøre det i boka.

 

Les mer.

 

Kilde: korus.no


Annonse:

Service- og tjenestekonferansen 2025, 06.11: Skatteetaten: Vi må forstå folk, og folk må forstå oss

Iselin Hangaas Brenna annonse video 1000x650.jpeg