Artikkelforfatteren: Johan Bergh er førstelektor i organisasjon og ledelse ved Oslo Nye Høyskole – ONH.

Følelser og ledelse

Ledelsesfenomenet er vanskelig å fange i enkle ordelag eller klare definisjoner. Men, vi vet etter mer enn hundre års ledelsesforskning at ledelse har betydning, om enn i varierende grad. Etter å ha hatt en rekke lederjobber i min karriere i Forsvaret har jeg i alle fall fått med meg dette: Det du gjør som leder hver dag har påvirkning på folks følelser. Du kan f.eks. gjøre folk sinte, triste, skamfulle eller glade. Det siste er å foretrekke.

Folks følelser skal man ta på alvor. Payne (1989) beskriver følelser som en øyeblikkelig og pågående forstyrrelse i sinnet, forårsaket av en uoverensstemmelse mellom oppfattet virkelighet og ens ønsker. Min erfaring både som leder og medarbeider er at alle ledere virker inn på andres følelser. Som Lars Glasø (2008) skrev: «Ved å utvise atferd som vekker sterke negative følelser, kan ledere bidra til redusert motivasjon og effektivitet i organisasjonen. Emosjonell kunnskap og ekte empati gir mer effektivt lederskap».

Emosjoner, eller følelser om du vil, spiller altså inn på folks evne til å holde ut i jobben. Det skal man ikke kimse av. Skam er kanskje noe av det verste ledere kan påføre folk. Men det skjer hver eneste dag dessverre. Skam deg! sier noen. Hva er det som skjer i oss da? Skamfølelsen er såvidt alvorlig at den må kommenteres nærmere.

Les mer.

Kilde: ledernytt.no