Så også på DuViTo, helse- og sosialsektorens servicesenter i Kristiansand. Tre sosialkuratorer forlater oss ved opprettelse av Nav-kontor i byen, mottaket flyttes og produksjonen avtar. Et servicesenter uten ”levende publikumstjenester” og produksjon, oppleves fort som ”en dør ekstra” eller et unødig ledd. I Kristiansand er vi imidlertid heldige. Nytt stort bygg skal oppføres, det betyr at publikum får en felles dør inn til både NAV og DuViTo. Men skilleveggen mellom oss tror jeg neppe vi kan stoppe!
Evnen til å tenke nytt i disse tider er stor
I Kristiansand er gjeldsrådgivning lagt inn i DuViTo. Man valgte å legge dette til servicesenteret for å unngå stigmatisering for dem som oppsøker tjenesten. Etterspørselen er stor, og pr. dags dato har DuViTo to gjeldsrådgivere. Den ene har sine kunder i Kristiansand, den andre opererer interkommunalt i Knutepunkt Sør kommunene. Syv til sammen. I kommende uke utlyses enda en stilling, en prosjektlederstilling finansiert av Arbeids- og velferdsdirektoratet over en treårsperiode.
Vi ønsker å bygge et kompetansesenter innen gjeldsrådgiving i vårt servicesenter. Hensikten med prosjektet er å bygge opp en robust tjeneste, og være forberedt på å takle de utfordringer økende renter og stor forbruksgjeld medfører. Trenden ser vi allerede, Tvangssalg av boliger har økt med 40% i vår region sammenlignet med samme periode i fjor. Antall inkassosaker har også økt markant, og mange av våre brukere sliter allerede tungt. Altså en helt ny tjenesteproduksjon lagt inn i det kommunale servicesenteret.
DuVito håndterer pr. dags dato 74 ulike tjenester i helse- og sosialsektoren. Mange på et generalistnivå, andre på et spesialistnivå. Dette betyr i praksis at på de områder vi ikke saksbehandler, skal vi kunne gi råd og veiledning i forhold til de ulike tjenestene, til bruk av søknadsskjema, krav til dokumentasjon m.m.
Husbankens virkemidler samles i servicesenteret
DuViTo driver saksbehandling innen Husbankens bostøtteordning, denne legges ikke inn i det nye Arbeids- og velferdskontoret. Likeledes saksbehandler vi trygghetsalarmer til de av våre innbyggere over 75 år som føler behov for en alarm.
Servicesenteret ”tar pulsen” både på innbyggerens behov samt sektoren ved også å betjene sektorens sentralbord. En oppgave som gir oss god generalistkompetanse.
Ved opprettelse av et NAV kontor i Kristiansand vil man samle Husbankens virkemidler i servicesenteret. Både Husbankens låne - og støtteordninger er etterspurte publikumstjenester og bør derfor ligge i en front sammen med bostøtte. 32% av våre besøkende i fjor kom på DuViTo pga. av bostøtte. Startlån og etableringstilskudd vil gi et økt besøkstall, samt skape økt produksjon.
Publikums behov skal gjenspeiles i tjenesteproduksjonen
Ved å vurdere hvilke kommunale tjenester som skal inn i vårt kommende Nav-kontor, har man gjennom kartlegging lett etter andre tjenester som etterspørres av publikum og som i dag ikke kan fås på DuViTo. Her kan nevnes ledsagerbevis, støttekontakt, brukerstyrt personlig assistent, TT-kort, krykker med mer. Hele poenget er å skape et levende servicesenter med etterspurte tjenester slik at publikum opplever at det er ”en dør” inn til helse-og sosialsektorens tjenester, eller til kommunens øvrige tjenester.
Det er publikums behov som skal gjenspeiles i den tjenesteproduksjonen som ligger i et servicesenter, ellers har ikke disse kontorene livets rett !