Horten kommune er en mellomstor kommune med rundt 500 kommunale utleieboliger. Som så mange andre kommuner har de tydd til egenproduserte lister i Excel for å holde oversikt og kontroll med sine boliger, boligsøkere, boligbehov, tildelinger og beboere. Leiekontrakter og oppgraderingsbehov har de hatt i et eget system, FDV-hus.

Men med Kobo kan de samle all informasjonen i et moderne, digitalt verktøy som gir oversikt over den kommunale boligmassen, og som kan kommunisere med søkere og beboere og ivareta personvern.

Tidlig ute

Derfor var kommunen rask med å melde sin interesse da Husbanken og KS åpnet for at alle kommuner som ønsker det kunne begynne å ta Kobo i bruk - selv om systemet fortsatt er under utvikling.

– Vi har lenge hatt behov for et system som i større grad gir oss oversikt over kommunale leieboliger, og saksbehandlingsprosessen rundt tildelingen. I mangel på et program har vi utviklet en rekke Excel-ark som man må ha master i EDB for å forstå, smiler rådgiver og prosjektleder i Horten kommune, Linda Letmolie Solem.

Brukervennlig

– Vi ønsker også en større åpenhet med innbyggere, og har sett et behov for å gjøre søknadsprosessen enklere og mer oversiktlig, sier enhetsleder Kjersti Kjos Sletterød, som har vært pådriver for prosjektet i kommunen.

Horten kommune har deltatt i Prosjekt Kobos referansegruppe og har gitt viktige bidrag i utviklinga av systemet. Nå har de oppretta ei arbeidsgruppe som jobber med å innføre Kobo i kommunen. Gruppa består av en boligkonsulent, en IT-konsulent og Solem som er prosjektleder.

Les mer.

Kilde: husbanken.no