Tekst: Torbjørn Vinje, daglig leder, Forum for offentlig service


 

Hva er Kitka-auditing?

En strukturert atferdsmessig vurdering av en tjeneste eller prosess for å identifisere, redusere og forebygge unødvendig friksjon og psykologiske kostnader, forklarte Tenhunen.

 

Formålet er å gjøre offentlige tjenester enklere, mer effektive og mer tilgjengelige. Piloten i Verohallinto (Skatteetaten) har gitt OECD og Statsministerens kontor tilbakemeldinger på selve metoden og bidratt til å finjustere kriteriene før bred innføring.

 

Slik ble piloten gjennomført

Den valgte casen var innsendelse av forhåndsutfylt skattemelding (for privatpersoner). 

 

Teamet:

 

  • kartla kundereisen fra A til Å,
  • brøt den ned i delsteg,
  • samlet inn data (brukerinnsikt, tidsbruk, kvalitet),
  • evaluerte hvert steg i et Excel-basert verktøy med flere faner og skala fra «svært vanskelig» til «lett»,
  • analyserte funn og pekte ut prioriterte forbedringstiltak.

 

Kundereisen finnes i tre varianter: kort, middels og lang. Hva kunden gjør når hen mottar skattemeldingen, avgjør hvilken sti som trigges, sa Tenhunen.

 

Tidsbruk: Slik oppleves reisen

Kartleggingen målte reell tidsbruk for ulike løp:

 

  • Kort reise: ca. 59 minutter (kunden trenger ikke å gjøre endringer).
  • Middels reise: ca. 5,5 timer (kunden korrigerer/legger til opplysninger).
  • Lang reise: ca. 8 timer (Skatteetaten ber om tilleggsinfo i etterkant).
     

På spørsmål om fordeling av brukere svarte Tenhunen at eksakte tall er graderte

 

– Uoffisielt ble det antydet at om lag 75 % slipper å gjøre endringer, og 25 % gjør en eller annen korrigering.

 

Høydepunkter – hva fungerer?

Flere steg får høy score:

 

  • Overgangen til MyTax/Omavero ble opplevd som enkel og sømløs.
  • Digital innsending av skjema fikk 8,8 av 10 og tok i snitt 23 minutter.
     

Vår kundeservice scorer normalt høyt, sa Tenhunen, selv om enkeltmålinger i denne auditten varierer med kontekst.

 

Smertepunkter – hvor butter det?

To tydelige kilder til friksjon peker seg ut:

 

  1. Finne og samle dokumentasjon181 minutter i snitt  (≈ 3 timer) og 3,3 av 10 i opplevd letthet.

    – Brukerne har dokumenter «overalt», og når man må tilbake et helt år, øker belastningen betraktelig, sa Tenhunen.
     

  2. Papirskjema: – 23 minutter, men fortsatt lav opplevd brukervennlighet.
     

I tillegg viste ett delsteg at kontakt og støtte kunne oppleves tidkrevende (18 minutter, 3,3/10) – et tegn på at selv gode støttekanaler kan skape psykologisk kostnad når de brukes i feil øyeblikk eller rekkefølge.

 

Hva gjør Finland med funnene?

– Vi bruker resultatene til å prioritere tiltak der friksjonen er størst, sa Tenhunen. 

 

Blant tiltakene:

 

  • Mer forhåndsutfylt informasjon (gjenbruk av data på tvers av kilder).
  • Bedre rekkefølge og veiledning i MyTax, slik at kunder gjør ting riktig første gang.
  • Felles dokumentoversikt for brukere og saksbehandlere for å redusere leting, dobbeltarbeid og e-postutveksling.


Målbildet er at flest mulig får en kort reise – og at de som må gjøre mer, får tydelige, trinnvise råd med minst mulig friksjon.

 

OECD-rammeverk og sammenlignbarhet

– Metoden er standardisert under OECD, sa Tenhunen. – Det betyr at vi på sikt kan sammenligne friksjon i ulike lands tjenester og lære av hverandre. Piloten vår ga konkrete innspill til justering av kriteriene før hovedrevisjonen starter høsten 2025.

 

Lærdommer å ta med seg

Friksjon skjuler seg i små valg: feil timing, utydelig språk, uklare fullmakter og «usynlige» dokumentkrav, sa Tenhunen.


Oppsummert:

  • Strukturerte data og rett rekkefølge er nøkkelen til å krympe tidsbruken.
  • Kvalitativ innsikt + tall på tidsbruk gjør det mulig å prioritere der effekten blir størst.
     

Målet er ikke null arbeid for alle, men at det nødvendige arbeidet oppleves lett, forutsigbart og rettferdig, avsluttet hun.


 

Studietur

Styret og daglig leder i Forum for offentlig service var på studietur til Helsinki 15. og 16. september 2025. Forumet besøkte:

  • Verohallinto - den finske skatteetaten
  • International House Helsinki Finland
  • Politiet
  • Digital and Population Data Services Agency
  • Helsinki kommune
  • Oodi - sentrumsbiblioteket
     

Aktuelle lenker:

 


 

Om artikkelen

  • Opptak transkribert fra tale til tekst med NB Whisper
  • Råfil bearbeidet med ChatGPT
  • Endelig tekst utarbeidet av Torbjørn Vinje