Tekst: Torbjørn Vinje, daglig leder, Forum for offentlig service


 


Frå kommunikasjonsdirektør til pådrivar

Etter 13 år som kommunikasjonsdirektør fekk Eva Hille si eiga drømmestilling hausten 2024: spesialrådgivar for digital inkludering i Bergen kommune.

 

– Digital inkludering angår oss alle. Nokre periodar i livet treng vi meir støtte for å meistre det digitale, sa ho på Service- og tjenestekonferansen 2025.

 

Kvifor dette hastar

Hille peika på at fleire samfunnstrekk gjer digital inkludering kritisk: omfattande digitalisering av tenester, sårbarheita hos grupper som språkminoritetar, personar med funksjonsnedsetjing, menneske utanfor arbeid og utdanning – og også barn og unge som manglar utstyr eller støtte heime.

 

– Klarer vi å gjere løysingane enkle for dei som treng det mest, blir dei betre for alle – og samfunnet sparer tid og pengar.

 

Eit rammeverk – og tydeleg forankring

Arbeidet står på solide grunnmurar: menneskerettane, Grunnlova (opent og opplyst ordskifte), språklova (§9 om klarspråk), kommunelova (§4 om aktiv informasjon) og forskrifter om universell utforming.

 

– Digital inkludering er no skrivne inn i kommuneplanen sin samfunnsdel. Det gjev oss langsiktig retning, uavhengig av politisk skifte.

 

Læring frå verda – og råd til Noreg

Hille viste til OECD si rangering (2023) av digital offentleg sektor, der Sør-Korea toppar lista.

 

– Rådet til Noreg er klårt: sats på nasjonale fellesløysingar og meir deling på tvers. Det er akkurat difor slike møteplassar som denne konferansen er viktige.

 

Innbyggerservice og bibliotek: to lågterskelmotorar

Bergen starta Innbyggerservice i 2016/2017 som ein møteplass med levande rettleiing – både drop-in og timebestilling. I dag tek dei imot rundt 80 fysiske besøk dagleg, i tillegg til telefon og e-post.

 

– Biblioteka er eventyrlege: låg terskel, fellesskap – og konkret digital hjelp. Her spelar vi kvarandre gode.

 

Frå klarspråkpris til kvar dagspraksis

Bergen vann Klarspråksprisen i 2020.

 

– Klarspråk er kjernen i digital inkludering. Vi blir aldri «ferdige»; vi må trene kvar dag på språk som gjer at folk finn, forstår og får til.

 

Nye «inkluderingsdagar» – med staten på laget

Kommunen førebur digitale inkluderingsdagar der innbyggjarar får praktisk opplæring i verktøy dei møter i kvardagen (Helsenorge, kollektiv-appar, skule-søknader m.m.). Digitaliseringsdirektoratet har støtta pilotarbeidet.

 

– Vi testar namn og opplegg med brukarane. Poenget er å samle aktørar og dele kunnskap, utan stigma – og så skal vi dele erfaringane vidare.

 

Når passord og BankID blir hinder

Hille delte ei personleg historie om far sin på 90, som har vore teknologinysgjerrig heile livet – men som no strevar med passord og innloggingar.

 

– Plutseleg kjem du ikkje inn i banken, Helsenorge eller avisa. Den kjensla kjenner mange av oss – og ho må vi designe vekk.

 

Barn og unge: frå skjermvane til digital dømmekraft

Trass tidleg skjermbruk fell enkelte unge utanfor.

 

– Vi må lære barn korleis det digitale er bygd opp og korleis dei brukar det for offentlege tenester – ikkje berre swiping. Offentleg sektor må gå føre som ansvarleg rettleiar.

 

Slik skruvar Bergen opp digital inkludering

  1. Forankre: gjer inkludering til del av overordna planverk og styring.
  2. Bygg møteplassar: styrk Innbyggerservice og bibliotek som lågterskel hjelp.
  3. Samspel på tvers: felles dagar, felles språk og felles løysingar med stat og kommune.
  4. Design for dei sårbare: enkel navigasjon, klarspråk, universell utforming – først.
  5. Lær kontinuerleg: test med brukarar, mål effekt, del og forbetre.

 

Bodskapet i eitt: alle med

 

– Kommunen skal vere til for alle – også dei som står på utsida av det digitale. Får vi med dei, får vi med alle andre òg, understreka Eva Hille til sist.

 


 

Eva Hille, spesialrådgiver for digital inkludering i Bergen kommune, holdt foredrag 06.11. på spor B: Digital og fysisk inkludering, på Service- og tjenestekonferansen 2025.

 

Presentasjon i pdf