Det elektroniske servicetorget er beregnet på den del av innbyggere som vil betjene seg selv, og ikke trenger å forholde seg til kommunens åpningstider. Disse blir det flere og flere av.

Det fysiske servicetorget blir i større grad en personlig veiledning for innbyggere som trenger bistand for å finne tjenester de ønsker eller har krav på – på lik linje med NAV.

Mange er usikre på hvordan de skal forholde seg til IKT-området, kanskje spesielt fordi investeringer ofte innebærer betydelige kostnader.

Må tenke på:

  • Har vi tilstrekkelig oversikt over aktuelle lover og regler, kjenner vi kommunens økonomiske situasjon og eksisterende løsninger teknologisk og organisatorisk?
  • Hva er kommunens og eventuelle statlige samarbeidspartneres status og planer med hensyn til nettbaserte tjenester, telefonisystemer, elektroniske kalendersystemer, elektroniske postsystemer, elektroniske saksbehandlingsverktøy, kommunikasjonskapasitet, PC-standard, intranett og Internett, fagsystemer, digital signatur og sikkerhet?
  • Finnes det, eller kan det komme, politiske vedtak som har betydning for servicekontorets muligheter?
     

Nyttige verktøy:

  • Henvendelsesmodul (CRM): Sikrer god statistikk på hva servicetorget har av henvendelser. Sikrer oppfølging av henvendelser som blir saker.
  • Tjenestebeskrivelser: sikrer enhetlig forståelse av hva tjenesten innebærer, samt sikrer ajourhold - av ansatte og etter lover og regler(Nasjonal tjenestekatalog)
  • Elektroniske skjema: Innbyggerne gjør jobben – sikrer korrekt utfylling. Det mest nyttige selvbetjeningsverktøyet for innbyggerne. Tidsbesparende for kommunen ved integrasjon mot fagsystem.
  • Chat: Sikrer en personlig dialog med innbyggere på det elektroniske servicetorget. Gir mulighet for veiledning på nett, f.eks utfylling av skjema.
  • Kartløsninger: Sikrer selvbetjening av kart, og geografisk orientering om tjenester, tilbud, osv.

Praktiske råd:

  • Tenk samarbeid! Hver enkelt kommune har som regel begrensede ressurser til å lage avanserte løsninger. Sammen med andre åpner det seg helt andre muligheter.
  • Se på aktuelle produkter i markedet og vurder ulike leverandører. Sjekk at de har såkalte åpne standarder (alle programmer kan snakke med alle programmer) Sjekk referanser og muligheter for helhetlige løsninger.