Trenger vi publikumsmottakene?
Da publikumsmottakene til Skatteetaten stengte ned under koronapandemien, var det 59 prosent av brukerne som var vant til å få hjelp der som ikke tok kontakt i andre kanaler.
Skatteetaten har samlet erfaringene i en analyse som konkluderer med at publikumsmottakene har en viktig rolle i framtiden.
Datahjelp for vettskremte
Indre Østfold kommune tilbyr gratis datahjelp på innbyggertorg og bibliotekene. De har kalt tilbudet Datahjelp for vettskremte for å ufarliggjøre tilbudet og formidle til innbyggerne at dette er et tilbud for alle.
Ressurser
Lenker til flere ressurser om digital inkludering:
- Digihjelpen.no: Tips og råd om hvordan organisere et veiledningstilbud og eksempler fra kommunene. Meld dere også gjerne inn i Digihjelpens Facebook-gruppe som er laget for å dele erfaringer, ressurser, utfordringer i arbeidet og suksesshistorier med hverandre. Vi vil legge ut informasjon og datoer for nye Digihjelpen-webinarer fortløpende på digihjelpen.no og i Facebook-gruppen.
- Digidel.no: Et nettsted med ressurser for deg som driver kurs og opplæring i grunnleggende digitale ferdigheter
- Film Med litt hjelp kan flere delta
Ta gjerne kontakt på digihjelpen@ks.no