
Har du 'Efficient Digital Service', gjennomført 'Digital Work Processes' og etablert en skikkelig 'Public Infrastructure database'? Ikke det, nei! Da har du sikkert heller ikke en 'CSP' (Citizen Service Platform - det skjønte du vel) på en 'SharePoint-server'. Eller - var det omvendt?
![]() |
Nettopp ankommet Lisboa: John Firing, Annette Gundersen, Kari Austenå, Hilde Huse, Ingrid Trømborg |
Studietur til Portugal
I april var deler av styret i Forum for offentlig service på studietur til Portugal. Første stopp var konferansen Microsoft Local and Regional Government Solutions Forum i Porto, før turen ble avsluttet med et besøk hos lokaladministrasjonen i Cascais kommune.
Formålet var å lære mer om kundestøttesystemer (CRM), trender og hva ulike land er opptatt av i forhold til offentlige tjenester.
De fleste land har mange av de samme utfordringene; de ønsker å tilby gode elektroniske tjenester, og de vil at det skal være sammenheng i informasjonsstrømmen mellom ulike systemer, i faglandet, i front, på Internett. Saksbehandlere og innbyggerne skal ha tilgang til nødvendig informasjon når de trenger den, uavhengig av system, og uavhengig av hvor og hvordan den er lagret.
På en slik konferanse er det naturlig nok Microsoft og partneres løsninger som står i sentrum, men det er nærliggende å tro at konkurrentene kan tilby mye av den samme funksjonaliteten.
Det er vanskelig å komme med noen vurdering av løsninger på bakgrunn av foredrag og besøk hos de enkelte utstillerne - vi nøyer oss her med å legge inn lenke til presentasjonene.
Styret har erfart at mange er opptatt av CRM, og vi ønsker derfor å belyse temaet gjennom artikler med utgangspunkt i praktisk erfaring fra mer hjemlige forhold. Først ut er Fredrikstad.
Vi oppfordrer også til å bidra med egne erfaringer og synspunkter (se 'Skriv et innlegg' nederst).

Local and Regional Government Solutions Forum
En rekke land var representert, også Norge, og det var presentajoner blant annet i fohold til Citizen Service, Efficiency og eCity.
Citizen Service:
- Portugal: CRM and Workflow in Cascais
- Denmark: Danish Online Services Implementation
- Spain: Pozuelo Council – Web Portal
- Belgium: Citizen Finance Service Project
- UK: Essex Childcare Service Project
Efficiency:
- Germany: EU Services Directive
- Portugal: CIDADELA – Municipal Management for the Portugal
- South Africa: Cape Town - MOSS and Office 2007
- Portugal: SmartCITIES
- Norway: Molde - Collaboration and Service Strategy
eCity:
- France: Drancy – Technology Strategy
- Belgium: E-City Strategy of Waterloo
- Denmark: Municipality of Frederiksberg
- Finland: Sipoo’s E-City Strategy
- Sweden: Marks Kommune