Som innholdsdesigner synes jeg det er deilig at KI-assistentene verdsetter nettopp det vi jobber for: Å designe innhold som er godt strukturert, relevant og pålitelig – tilpasset kontekst og målgruppe. Når KI-assistenten tolker innholdet først, må vi designe for at både den og mennesker kan forstå det vi lager.

Fra enkelt søk til dypere kontekst

Tradisjonell SEO (søkemotoroptimalisering) er slett ikke dødt, men har fått selskap. Vi designer ikke lenger bare for brukeren, men også for brukerens KI. Nå må vi optimalisere for forståelse og på tvers av kanaler: både søkemotorer som Google og YouTube og KI-assistenter som ChatGPT og Copilot. Tidligere i år lanserte Google sitt AI mode, en ny søkeopplevelse der brukeren får et KI-generert sammendrag øverst i resultatene basert på flere kilder.

 

Vi søker ikke lenger bare etter «oppskrift på eplekake». Vi spør:

 

«Gi meg en oppskrift på en saftig kake til åtte gjester i alderen 70–80 år. Må være uten valnøtter og melk. Maks fem ingredienser.»

 

Denne måten å søke på har blitt normen, og påvirker hvordan KI forstår innhold. Kontekst har blitt nøkkelen til synlighet. Det betyr sammenhengen noe skjer i: når og hvor det skjer, hvem som er med, og hva som kan påvirke det.

 

Les mer.

 

Kilde: uutilsynet.no