Pressemelding fra regjeringen | Dato: 19.06.2025


 

– Statlige virksomheter har tatt oppfordringen, og så langt har over 70 prosent av virksomhetene tatt i bruk KI i virksomheten. Nå må vi ta dette et steg videre. Dersom vi virkelig skal ta ut potensialet som ligger i KI, må virksomhetene tenke helhetlig og strategisk, og ha en plan for hvilke gevinster de skal ta ut ved hjelp av KI, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap).  

 

For å nå målet om at alle statlige virksomheter skal ha tatt i bruk KI innen 2030, trenger vi mer kunnskap om hvordan KI påvirker arbeidslivet i statlig sektor. Rambøll og Comte Bureau har derfor på oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet utarbeidet en rapport om hvordan teknologi, mennesker og organisasjon samspiller når organisasjonen tar i bruk KI.


Annonse:

 

Service- og tjenestekonferansen 2025 - spor F, 07.11: Kommunikasjon og klart språk i endring med KI

Joachim Tallaksen video annonse.jpeg

 


 

 

Denne uken lanserte regjeringen en praktisk guide til hvordan virksomheter kan ta i bruk KI-assistenter på en ansvarlig måte. Denne veilederen svarer på behovet mange virksomheter har for mer praktiske råd for trygg bruk av KI.

 

Krever strategisk forankring

Rapporten viser at selv om stadig flere virksomheter tester og tar i bruk KI, er de fleste virksomhetene fortsatt i en tidlig fase preget av uttesting og pilotering. Mange har derfor en vei å gå når det kommer til strategisk forankring og gevinstrealisering, organisering og tilrettelegging for bruk av KI.

 

Virksomhetene ser imidlertid et stort potensial i generativ KI, og flere mener gevinster er mulig å realisere innen få år. Særlig tre områder trekkes fram hvor potensialet for bruk av KI er stort:

  • Automatisere tidkrevende og rutinepregede oppgaver
  • Dataanalyse og beslutningsstøtte.
  • Strategiske og høykompetansepregede oppgaver, som støtte innen cybersikkerhet, koding, IT-programmering og analyse

 

– I årene som kommer skal vi løse stadig mer komplekse oppgaver med færre folk. Kunstig intelligens er et av kjerneverktøyene for å fornye og forbedre offentlig sektor. Derfor må vi bruke ny teknologi til å frigjøre tid, øke kvaliteten på tjenestene og sikre at vi kan bruke folkene våre der de trengs mest, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Tung.

 

Råd for å lykkes med KI

Rapporten gir syv råd til hva som skal til for å lykkes med KI:

  • Ha en bevisst tilnærming til ønskede gevinster
  • Reflekter over hvilke oppgaver og hvilke kompetanser som kan bli viktige fremover
  • Sett bruk av KI som et fast punkt på agendaen i samarbeidet med tillitsvalgte
  • Strategisk ledelse må være tett på innføring og bruk av KI
  • Tenk gjennom hvordan innføring og bruk av KI kan organiseres
  • Legg en plan for hvordan ansatte og ledere kan få økt digital forestillingsevne og digitale ferdigheter
  • Drøft retning for etisk (og juridisk) bruk av KI, og hvilken risiko som er akseptabel
     

Opptak fra lanseringsseminaret ser du her: Ny rapport om generativ KI i staten lanseres 19. juni - regjeringen.no

 

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets pressetelefon: 22 24 20 00

 

E-post til kommunikasjonsenheten: presse@dfd.dep.no