Artikkelforfatteren: Lars-Martin Kristensen er utdannet historiker og har jobbet som prosjektleder og informasjonsarkitekt i privat og offentlig sektor.

I Digitaliseringsstrategien til staten og KS knyttes behovene for samhandling til tjenestegrensesnitt, deling av data og digitale økosystem. Dette er kjent stoff for mange.

For dem som er interessert i hvilken rolle organisatoriske og kulturelle utfordringer spiller i strategien, er stikkordet disrupsjon. Ny teknologi erstatter tradisjonelle løsninger, teknologien setter premissene. Alt annet kommer etterpå.

Denne tolkningen av hvordan nye digitale løsninger tvinger fram endringer i offentlig sektor passer, perfekt inn i en tidstypisk fortelling om hvordan samfunnsinstitusjonene må endre seg på teknologiens vilkår:

«Digital transformasjon betyr å endre de grunnleggende måtene virksomhetene løser oppgavene på ved hjelp av teknologi. Det innebærer at virksomhetene gjennomgår radikale endringer med mål om bedre brukeropplevelser og smartere og mer effektiv oppgaveløsning.» (Én digital offentlig sektor: Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019-2025, side 7-8)

Les mer.

Kilde: digi.no