Organisering: Mellom departement og politikretser
Finlands politiorganisasjon består av 11 politidistrikter, Kripos-rollen (National Bureau of Investigation) for de tunge sakene, Politihøgskolen (Police University College) – og en nasjonal politistab (National Police Board) som Pipatti tilhører.
– Vi står mellom Justis-/Innenriksdepartementet og den operative hverdagen. Vår jobb er å holde kursen, standardisere der det trengs – og samtidig gi distriktene handlingsrom.
Han pekte også på en særegenhet: IT-avdelingen ligger i Lappland.
– Rekruttering der har vært krevende, men bedre når konjunkturene er svakere.
Oppdraget i to spor: Kriminalitet og trygghet
– Vi gjør i bunn og grunn to ting: forebygger/avdekker/etterforsker lovbrudd, og opprettholder orden og sikkerhet, sa Pipatti.
I budsjettet utgjør forvaltning og tillatelser (pass/ID m.m.) en mindre pengemessig andel, men de er den største publikumsflaten sammen med patruljetjeneste.
Digitalt først: 120 polititjenester på nett
De første netttjenestene kom i 2014 (bl.a. fotobokser, timebestilling, pass/ID).
– I dag har vi rundt 120 nettjenester. Når folk søker om pass online, halveres ekspedisjonstiden ved skranken: skjemaet er ferdigfylt, vi verifiserer og går videre.
Et hett tema er overgang fra 5- til 10-års pass:
– Endringen gir syklisk volum: fem år med høy produksjon, så fem år med lite. Det gir bemannings- og leverandørutfordringer (f.eks. fotobransjen) – og prisen blir ikke «to for én», for det er alt rundt dokumentet som koster.
Chat, «gaming police» og trygg dialog med ungdom
Finsk politi bygger ut nettpatrulje og gaming police – synlig tilstedeværelse i digitale rom og på spillarrangementer.
– Målet er å senke terskelen for å ta kontakt, også i sårbare saker, forteller Pipatti. – Et nytt sikkert chattemiljø er på vei. Vi har lånt kode fra norsk politi og utvikler videre med sterk autentisering, slik at vi i enkle personsaker kan svare uten at folk må møte fysisk.
På spørsmål om lovverk og KI svarte Pipatti: – Generativ KI kan vi ikke bruke i publikumstjenester i dag; all automatisert kundedialog må forhåndsrevideres. Vi ønsker chatbot i front for standardspørsmål, men så lenge regelverket krever manuell revisjon, må vi holde oss til regelbaserte løsninger.
Innsiden av maskinen: Sikkerhet, KI og avskjermede data
– Politiets systemer ligger bak en tykk sikkerhetsvegg, så å koble åpne KI-verktøy mot våre data er ikke aktuelt. Vi har et EU-prosjekt på trappene for å trekke verktøy inn i sikre soner, fortalte Pipatti.
På spørsmål om samarbeid med Norge svarte han at han gjerne vil koble seg på erfaringene derfra.
Tjenestedesign på dagsorden – men ikke nok kapasitet
– Enkelte større prosjekter bruker tjenestedesign, men vi har ikke en permanent intern kapasitet slik noen av dere har i Norge, sa han.
– På spørsmål om hvorfor skatteetaten ofte leder an i digital utvikling, svarte Pipatti lakonisk: – De henter inn pengene. Vi bruker dem.
Tillit og polarisering: Et paradoks i bevegelse
– Tillit til politiet ligger rundt 70 %, blant Europas høyeste. Snarere enn å bygge tillit handler det hos oss om å bevare den, understreket Pipatti.
Samtidig ser han en endring blant unge personer:
– De henter politibilder fra utenlandske medier og sosiale plattformer. Det farger synet på finsk politi. Tilstedeværelse på nettet er derfor avgjørende.
Om forskjeller i Nord-Europa:
– Organisert kriminalitet er mindre i Finland enn i Sverige; hverdagssikkerheten merkes. Men narkotikabruk blant unge er stigende fra lavt nivå.
Ute av siloene: «Anchor»-modellen for tidlig hjelp
Pipatti beskrev en finsk ankermodell for ungdom: politi, ungdomsveiledere, sosial- og helsetjenester samarbeider tett – også i digitale rom og på arrangementer.
– Poenget er å bytte hatt sømløst: Noen ganger bør du snakke med sosialtjenesten, noen ganger politiet. Vi bygger chat og kontaktflater som gjør overgangen trygg for brukeren.
Rekruttering og utdanning: Akademisk profil, fysisk krav
– Politiyrket er på universitetsnivå i Finland, og med høye fysiske opptakskrav. Det gir kvalitet, men også rekrutteringsutfordringer, poengterte Pipatti. – Vi diskuterer derfor alternative karrierespor for roller som ikke må «løpe etter bankranere», sa han og høstet latter.
Strategien oppsummert: Nær, digital og forutsigbar
- Vi skal være der folk er – på nett og fysisk.
- Digital først når det er trygt og lovlig; menneske når saken krever det.
- Sterk autentisering inn i chat for å løse enkle personspørsmål uten oppmøte.
- Tverrfaglig samhandling rundt ungdom og sårbare grupper.
- Data- og sikkerhetsbevisst utvikling av KI – på innsiden av sikker sone.
På spørsmål om hva som er viktigst fremover, svarte Pipatti:
– Å holde på tilliten, være synlige der folk faktisk er – og gjøre det enkelt og trygt å kontakte politiet, uansett kanal.
Studietur
Styret og daglig leder i Forum for offentlig service var på studietur til Helsinki 15. og 16. september 2025. Forumet besøkte:
Aktuelle lenker:
|