Tekst: Torbjørn Vinje, daglig leder, Forum for offentlig service


 

To forutsetninger: brukere og politikk

– Det er lettere å endre generalen enn hele hæren. Uten innbyggere som vil bruke digitale tjenester og politikere som finansierer dem, er vi ingenting.
Finland har hatt begge deler: høy digital vilje hos innbyggerne – og tverrpolitiske satsinger over flere regjeringer, forteller Mikko Mattinen.

Fire hovedspor under Orpo-regjeringen

– Vi fjerner juridiske hindre der vi kan. Mye lovverk ble laget før digitaliseringen, sa Mattinen:

 

  • Digital by default: standardvalget er digitale kanaler, men med analoge alternativer når det trengs.
  • EIDAS-lommebok: felles europeisk digital lommebok utvikles i alle 27 medlemsland. – Jeg tror Norden blir først ute med en solid basis.
  • Livshendelser: første store satsing er dødsfall/arv. – Ikke «glad» tematikk, men ekstremt kompleks – og bare staten kan koble offentlige og private datakilder trygt.

 

Mandat og metode

Mattinen presenterte DVVs lovpålagte oppdrag:

  1. fremme digitalisering i forvaltningen,

  2. sikre tilgang til data,

  3. levere tjenester knyttet til livshendelser (både datadeling og nettbaserte veivisere).

– Vi jobber trendbasert, fortalte han: identifiserer utviklingstrekk, lager scenarier og planlegger deretter. Sikkerhetssituasjonen etter krigen i Ukraina er ett eksempel som har endret forutsetningene våre.

 

På topp – men jordnært

EU-indeksen DESI rangerer Finland helt i toppen år etter år. – Vi prøver ikke å være «best i klassen», men topp-10-landene – særlig i Norden – ligner hverandre mye, poengterer Mattinen. – Men Estland leder ofte på «digitale offentlige tjenester».

 

Suomi.fi: felleskomponentene alle bruker

Suomi.fi er Finlands plattform for felleskomponenter – tilsvarende norske fellesløsninger: E-ID, digital post, og e-fullmakter.


– I e-fullmakter kan du gi andre rett til å handle på dine vegne – alt fra å hente medisiner til 118 andre handlinger. Per gang, per dag eller «for alltid». Felles design og merking gir gjenkjennelighet og tillit. Ser det ut som Suomi.fi, stoler folk mer på det, forteller Mattinen.

 

Hvorfor plattform virker i staten

– Vi snakker «business case» selv om vi ikke driver business. Tre gevinster: gjenbruk, adopsjon og kostnadsreduksjon, sa Mattinen. – I stedet for 72 etaters hver sin digitale post har borgeren én innboks. Papirpost koster: bare skattemyndigheten brukte rundt 20 millioner euro årlig. Digital post kutter regningen – og innsatsen.

 

Digital utbygging, færre skranker

DVV har gått fra 36 til 18 kontorer – flere kan forsvinne.

 

– Folk står ikke uten tilbud; vi flytter tyngden til digitale kanaler, sier Mattinen.

Studietur

Styret og daglig leder i Forum for offentlig service var på studietur til Helsinki 15. og 16. september 2025. Forumet besøkte:

  • Verohallinto - den finske skatteetaten
  • International House Helsinki Finland
  • Politiet
  • Digital and Population Data Services Agency
  • Helsinki kommune
  • Oodi - sentrumsbiblioteket
     

Aktuelle lenker:

 


 

Om artikkelen

  • Opptak transkribert fra tale til tekst med NB Whisper
  • Råfil bearbeidet med ChatGPT
  • Endelig tekst utarbeidet av Torbjørn Vinje