Tekst: Torbjørn Vinje, daglig leder, Forum for offentlig service


 

En styrt modell for medvirkning – på tvers av hele byen

Helsinki har over 30 000 ansatte og leverer alt fra helse og skole til bymiljø. Derfor er deltakelse organisert i en bydekkende struktur med styrings- og koordineringsgrupper, nettverk og handlingsplaner. Nå fornyes modellen etter sju års drift.

 

Kjernesatsinger akkurat nå:

  • Styrke innbyggernes deltakelsesopplevelse

  • Heve kompetansen hos ansatte – deltakelse er alles jobb

  • Styrke pluralismen – flere språk, flere perspektiver

 

– Vi har egne ressurspersoner i hvert distrikt som hjelper folk inn til riktig kanal og fagmiljø, forklarte Peltonen.

 

Trappa for deltakelse – fra informasjon til beslutningsmakt

Helsinki bruker den klassiske «deltakelsestrappa»: informere, konsultere, dialog, samskaping – og øverst, dele beslutningsmakt.

 

– De fleste digitale tiltakene våre ligger i informere–dialog–samskaping. Den øverste trinnet realiserer vi gjennom deltakende budsjettering, der innbyggernes stemmer er bindende, sa Peltonen.

 

Felles digitale plattformer

Byens sentraladministrasjon anskaffer og forvalter felles verktøy for alle sektorer (byutvikling, kultur/fritid, utdanning, helse/sosial).

 

Porteføljen omfatter bl.a.:

  • Voice your opinion – åpne høringer og innspillsprosesser
  • Tilbakemeldingstjenesten – meld fra om alt fra hull i veien til tjenestekvalitet
  • Booking av kommunale lokaler
  • OmaStadi (Decidim) – deltakende budsjettering
  • Voxit – ny anonym diskusjonsplattform inspirert av Polis (AI grupperer meninger)
  • Spørreverktøy (kartbasert og klassisk)
  • LeanLab panel for brukertesting (nå primært hel.fi)

 

– Vi prøver å dekke fellesbehovene på tvers, slik at hver sektor slipper å bygge selv, sa Peltonen.

 

Bilde av en stasjon med bysykler i Helsinki, og en kvinne som er i ferd med å ta en sykkel. Syklene er gule.
Foto: Klipp fra presentasjonen.

Voxit: Anonym, datadrevet dialog – og et åpent kildekodefellesskap

Helsinki leder et nytt, åpent kildekodemiljø for Voxit i Finland, med mål om teknologisk suverenitet og enkel deltakelse.

 

Slik fungerer det:

  • Innbyggere foreslår utsagn og stemmer enig/uenig – helt anonymt
  • Maskinlæring identifiserer meningsgrupper, viser konsensuslinjer og konfliktpunkter
  • Menneskelig moderering sikrer saklig nivå (AI-moderering vurderes)

 

Eksempel: Renovering av Mäkelänkatu

  • 1 000 deltakere i sommerens nettdebatt
  • To tydelige grupper: én skeptisk til ulemper (– Hvorfor må trær beskjæres?), én mer positiv til gjennomføring
  • Funn brukes nå i et fysisk verksted med entreprenøren for å bygge tillit og løsninger tidlig
  • Råd som «tenk barnets blikkhøyde i trafikkavvikling» følger prosjektet videre

 

– Plattformen løfter fram hva vi er enige om – ikke bare konfliktene. Det gir bedre innganger til løsninger, poengterte Peltonen.

 

OmaStadi: Deltakende budsjettering i stor skala

Helsinki setter av 10 millioner euro som innbyggerne fordeler mellom bydeler.

 

Prosessen:

  • Innbyggerne foreslår 
  • Fagmiljøene vurderer og kostnadsberegner
  • Nettoffentlig avstemning med bank-ID (Finlands største digitale valg til nå)
  • Samskaping og gjennomføring – kommunen realiserer vedtatte tiltak
  • Inkludering: stemming i bibliotek/skoler, samarbeid med frivillighet/innvandrer-NGOer

 

Merk: Sosial- og helsetiltak er nå utenfor ordningen fordi finansiering ligger hos velferdsregionene.

 

– Det har vært en læringsreise også for oss ansatte – nye arbeidsformer og nye forventninger, sa Peltonen.

 

Ung blond mann smiler
– Målet er enkelt: flere stemmer inn, bedre beslutninger ut, sier Kai Kekola, planlegger. Foto: Torbjørn Vinje

Tilbakemeldingstjenesten: 70 000 henvendelser i året – med svarløfte

Siden 2009 har byen tatt imot rundt 70 000 årlige tilbakemeldinger – stabilt nivå år for år.

 

Slik er ordningen rigget:

  • Innsending anonymt eller med sterk ID (for sensitive saker)
  • Ruting til ~150 kundeserviceteam og videre til fagpersoner (ca. 1 000 svarer jevnlig)
  • Svarløfte: innen én uke hvis avsender vil ha svar
  • Åpenhet: utvalgte saker publiseres; for gater/veier kobles entreprenører på og status kan følges
  • Analyse: dashboards på tema, sted og utvikling over tid
  • Opplæring: «10 tips for gode svar» (hils, takk, beklag, vis empati – og husk at svaret kan bli offentlig)

 

– Det demokratiske poenget er viktig: ekspertene kan svare innbyggerne direkte. Det gir nærhet – men krever støtte og trening, understrekte Kai Kekola.

 

Data og KI: fra innsikt til bedre saksflyt

 

Helsinki bygger gradvis opp tekst- og samtaleanalyse for å avlaste og forbedre tjenestene.

 

Planlagt/brukt nå:

  • Klassifisering av tema og nøkkelord, trend- og sentimentanalyse
  • Automatisk ruting av saker, oppsummering av henvendelser
  • Assistanse til svarutkast fra kunnskapsbanker (med streng GDPR-praksis)

 

– Flere kundeteam ønsker KI-utkast til svar. Utfordringen er å gjøre det sikkert, likt og lovlig – ellers finner folk uoffisielle snarveier, sa Kekola.

 

Åpen debatt om KI:
Helsinki peker også innbyggere til en nasjonal Voxit-diskusjon (initiert av Sitra) om hvordan KI bør fungere i offentlig sektor.

 

– Vi prøver å åpne KI-samtalen for «vanlige folk», ikke bare eksperter, sa Peltonen.

 

Måling og representativitet – ærlig status

– Vi kan bli bedre til å måle opplevd kvalitet i prosessene, sa Peltonen.

 

I deltakende budsjettering har byen demografidata via innlogging. I tilbakemeldinger måles geografi og tema, men ikke demografi; erfaringsmessig er fordelingen jevn mellom bydeler. Ikke-digitale grupper nås gjennom biblioteker, skoler og frivillige. Barn og unge stemmer ofte analogt via skolenes systemer.

 

På spørsmål om risiko for «kampanjer» i budsjetteringen, svarte Peltonen: – Midlene fordeles per bydel og hver velger har begrensninger. Det demper effekten av ressurssterke lobbyer.

 

Samarbeid og gjenbruk

  • Felles utvikling: Voice your opinion driftes sammen med Turku
  • Nasjonale nettverk for deltakelse; Sitra driver metoder som borgerpaneler
  • Voxit utvikles som åpen kildekode – åpent for byer i og utenfor Finland

 

– Vi inviterer gjerne andre byer inn. Jo flere som bygger på samme byggesteiner, desto bedre blir verktøyene – og demokratiet, sa Peltonen.

 

Kort oppsummert – læringspunkter for kommuner

  • Gjør digitalt enkelt og lavterskel, men kombiner alltid med fysiske møteplasser

  • Bygg felles plattformer (innspill, feedback, dialog, budsjettering) – og del dem med andre

  • Bruk data smart: analyser mønstre, rute riktig, og hjelp saksbehandlere med gode svar

  • Løft vanskelige debatter (som KI) i åpne, anonyme formater som finner konsensus

  • Mål det som betyr noe: opplevelse, responskvalitet, bredde/representativitet – ikke bare antall

 

– Målet er enkelt: flere stemmer inn, bedre beslutninger ut, avsluttet Kekola.


Presentasjon i pdf


 

Deltakerne på studietur 2025
Fra venstre: Mona H. Jakobsen, Eva Hille, Torbjørn Vinje (bak), Anna H Vågland, Amin Said, Espen Sunde, Astrid Elisabeth Jørgensborg, Torgeri E. Torgersen. Foto: Marjatta Peltonen

Studietur

Styret og daglig leder i Forum for offentlig service var på studietur til Helsinki 15. - 17. september 2025. Forumet besøkte:

  • Verohallinto - den finske skatteetaten
  • International House Helsinki Finland
  • Politiet
  • Digital and Population Data Services Agency
  • Helsinki kommune
  • Oodi - sentrumsbiblioteket
     

Aktuelle lenker:

 


 

Om artikkelen

  • Opptak transkribert fra tale til tekst med NB Whisper
  • Råfil bearbeidet med ChatGPT
  • Endelig tekst utarbeidet av Torbjørn Vinje