En styrt modell for medvirkning – på tvers av hele byen
Helsinki har over 30 000 ansatte og leverer alt fra helse og skole til bymiljø. Derfor er deltakelse organisert i en bydekkende struktur med styrings- og koordineringsgrupper, nettverk og handlingsplaner. Nå fornyes modellen etter sju års drift.
Kjernesatsinger akkurat nå:
-
Styrke innbyggernes deltakelsesopplevelse
-
Heve kompetansen hos ansatte – deltakelse er alles jobb
-
Styrke pluralismen – flere språk, flere perspektiver
– Vi har egne ressurspersoner i hvert distrikt som hjelper folk inn til riktig kanal og fagmiljø, forklarte Peltonen.
Trappa for deltakelse – fra informasjon til beslutningsmakt
Helsinki bruker den klassiske «deltakelsestrappa»: informere, konsultere, dialog, samskaping – og øverst, dele beslutningsmakt.
– De fleste digitale tiltakene våre ligger i informere–dialog–samskaping. Den øverste trinnet realiserer vi gjennom deltakende budsjettering, der innbyggernes stemmer er bindende, sa Peltonen.
Felles digitale plattformer
Byens sentraladministrasjon anskaffer og forvalter felles verktøy for alle sektorer (byutvikling, kultur/fritid, utdanning, helse/sosial).
Porteføljen omfatter bl.a.:
- Voice your opinion – åpne høringer og innspillsprosesser
- Tilbakemeldingstjenesten – meld fra om alt fra hull i veien til tjenestekvalitet
- Booking av kommunale lokaler
- OmaStadi (Decidim) – deltakende budsjettering
- Voxit – ny anonym diskusjonsplattform inspirert av Polis (AI grupperer meninger)
- Spørreverktøy (kartbasert og klassisk)
- LeanLab panel for brukertesting (nå primært hel.fi)
– Vi prøver å dekke fellesbehovene på tvers, slik at hver sektor slipper å bygge selv, sa Peltonen.
![]() |
Foto: Klipp fra presentasjonen. |
Voxit: Anonym, datadrevet dialog – og et åpent kildekodefellesskap
Helsinki leder et nytt, åpent kildekodemiljø for Voxit i Finland, med mål om teknologisk suverenitet og enkel deltakelse.
Slik fungerer det:
- Innbyggere foreslår utsagn og stemmer enig/uenig – helt anonymt
- Maskinlæring identifiserer meningsgrupper, viser konsensuslinjer og konfliktpunkter
- Menneskelig moderering sikrer saklig nivå (AI-moderering vurderes)
Eksempel: Renovering av Mäkelänkatu
- 1 000 deltakere i sommerens nettdebatt
- To tydelige grupper: én skeptisk til ulemper (– Hvorfor må trær beskjæres?), én mer positiv til gjennomføring
- Funn brukes nå i et fysisk verksted med entreprenøren for å bygge tillit og løsninger tidlig
- Råd som «tenk barnets blikkhøyde i trafikkavvikling» følger prosjektet videre
– Plattformen løfter fram hva vi er enige om – ikke bare konfliktene. Det gir bedre innganger til løsninger, poengterte Peltonen.
OmaStadi: Deltakende budsjettering i stor skala
Helsinki setter av 10 millioner euro som innbyggerne fordeler mellom bydeler.
Prosessen:
- Innbyggerne foreslår
- Fagmiljøene vurderer og kostnadsberegner
- Nettoffentlig avstemning med bank-ID (Finlands største digitale valg til nå)
- Samskaping og gjennomføring – kommunen realiserer vedtatte tiltak
- Inkludering: stemming i bibliotek/skoler, samarbeid med frivillighet/innvandrer-NGOer
Merk: Sosial- og helsetiltak er nå utenfor ordningen fordi finansiering ligger hos velferdsregionene.
– Det har vært en læringsreise også for oss ansatte – nye arbeidsformer og nye forventninger, sa Peltonen.
![]() |
– Målet er enkelt: flere stemmer inn, bedre beslutninger ut, sier Kai Kekola, planlegger. Foto: Torbjørn Vinje |
Tilbakemeldingstjenesten: 70 000 henvendelser i året – med svarløfte
Siden 2009 har byen tatt imot rundt 70 000 årlige tilbakemeldinger – stabilt nivå år for år.
Slik er ordningen rigget:
- Innsending anonymt eller med sterk ID (for sensitive saker)
- Ruting til ~150 kundeserviceteam og videre til fagpersoner (ca. 1 000 svarer jevnlig)
- Svarløfte: innen én uke hvis avsender vil ha svar
- Åpenhet: utvalgte saker publiseres; for gater/veier kobles entreprenører på og status kan følges
- Analyse: dashboards på tema, sted og utvikling over tid
- Opplæring: «10 tips for gode svar» (hils, takk, beklag, vis empati – og husk at svaret kan bli offentlig)
– Det demokratiske poenget er viktig: ekspertene kan svare innbyggerne direkte. Det gir nærhet – men krever støtte og trening, understrekte Kai Kekola.
Data og KI: fra innsikt til bedre saksflyt
Helsinki bygger gradvis opp tekst- og samtaleanalyse for å avlaste og forbedre tjenestene.
Planlagt/brukt nå:
- Klassifisering av tema og nøkkelord, trend- og sentimentanalyse
- Automatisk ruting av saker, oppsummering av henvendelser
- Assistanse til svarutkast fra kunnskapsbanker (med streng GDPR-praksis)
– Flere kundeteam ønsker KI-utkast til svar. Utfordringen er å gjøre det sikkert, likt og lovlig – ellers finner folk uoffisielle snarveier, sa Kekola.
Åpen debatt om KI:
Helsinki peker også innbyggere til en nasjonal Voxit-diskusjon (initiert av Sitra) om hvordan KI bør fungere i offentlig sektor.
– Vi prøver å åpne KI-samtalen for «vanlige folk», ikke bare eksperter, sa Peltonen.
Måling og representativitet – ærlig status
– Vi kan bli bedre til å måle opplevd kvalitet i prosessene, sa Peltonen.
I deltakende budsjettering har byen demografidata via innlogging. I tilbakemeldinger måles geografi og tema, men ikke demografi; erfaringsmessig er fordelingen jevn mellom bydeler. Ikke-digitale grupper nås gjennom biblioteker, skoler og frivillige. Barn og unge stemmer ofte analogt via skolenes systemer.
På spørsmål om risiko for «kampanjer» i budsjetteringen, svarte Peltonen: – Midlene fordeles per bydel og hver velger har begrensninger. Det demper effekten av ressurssterke lobbyer.
Samarbeid og gjenbruk
- Felles utvikling: Voice your opinion driftes sammen med Turku
- Nasjonale nettverk for deltakelse; Sitra driver metoder som borgerpaneler
- Voxit utvikles som åpen kildekode – åpent for byer i og utenfor Finland
– Vi inviterer gjerne andre byer inn. Jo flere som bygger på samme byggesteiner, desto bedre blir verktøyene – og demokratiet, sa Peltonen.
Kort oppsummert – læringspunkter for kommuner
-
Gjør digitalt enkelt og lavterskel, men kombiner alltid med fysiske møteplasser
-
Bygg felles plattformer (innspill, feedback, dialog, budsjettering) – og del dem med andre
-
Bruk data smart: analyser mønstre, rute riktig, og hjelp saksbehandlere med gode svar
-
Løft vanskelige debatter (som KI) i åpne, anonyme formater som finner konsensus
-
Mål det som betyr noe: opplevelse, responskvalitet, bredde/representativitet – ikke bare antall
– Målet er enkelt: flere stemmer inn, bedre beslutninger ut, avsluttet Kekola.
Presentasjon i pdf
![]() |
Fra venstre: Mona H. Jakobsen, Eva Hille, Torbjørn Vinje (bak), Anna H Vågland, Amin Said, Espen Sunde, Astrid Elisabeth Jørgensborg, Torgeri E. Torgersen. Foto: Marjatta Peltonen |
Studietur
Styret og daglig leder i Forum for offentlig service var på studietur til Helsinki 15. - 17. september 2025. Forumet besøkte:
Aktuelle lenker:
|