Møteleder Mona Hovland Jakobsen inviterte Eva Hille (Bergen kommune), Frode Hauge (Vest politidistrikt) og Reza Arash Mahootchi (Innbyggerservice) til stående prat om hva de hadde lært av hverandre, og hvor skoen trykker.
Menneskemøtet + teknologi
Hauge, som leder politiets TEK-prosjekt, tok med seg påminnelsen om det analoge nærværet:
– Jeg snakker mye om teknologi, men verdien av et menneske i andre enden gir ekstra trygghet. Vi må koble på folk der behovet oppstår.
Hille pekte på metoden: test tidlig, test «skarpt» og del på tvers.
– Vi tar med oss politiets eksperimentering inn i våre inkluderingsdager. Å prøve i virkeligheten gir raskere læring.
Mahootchi trakk linjen til skranken i Kaigaten:
– Døren er åpen. Når andre stenger, forsvinner ikke behovet – det flytter seg. Da må vi være klare med mennesker som faktisk kan hjelpe.
Førstelinjens innsikt må løftes
Panelet var tydelig på at innsikten sitter nærmest publikum – men at den må systematiseres og nå ledelsen. Hille beskrev hvordan politiske vedtak og tydelige tall holder Innbyggerservice robust over tid. Hauge var ærlig:
– Politiet har for lite samlet kunnskap om hva 2 millioner telefoner i året egentlig handler om. Her har vi et potensial.
Samarbeid, ikke stafettpinne
Når én dør er stengt, havner innbyggeren hos en annen. Derfor etterlyste flere i salen enklere veier mellom stat og kommune – også for skatte- og ID-spørsmål – og regionale arenaer for erfaringsdeling. Forslagene var lavterskel «kaffeprater», små faste nettverk over tid og tematiserte delinger der førstelinjer og statlige etater møtes jevnlig.
Inkludering er ikke en bølge
En deltaker minnet om at «eldrebølgen» ikke går over – digital mestring faller for mange med alderen, og unge trenger digital dømmekraft. Konklusjonen var enkel: vi må bygge varige, fysiske spor for de som ikke kan – eller vil – løse alt digitalt.
Mot slutten kom en utvidelse av begrepet førstelinje:
– Tenk større. Renholdere, vaktmestere, bibliotekarer – mange møter innbyggerne først. Jo bredere vi ser førstelinjen, desto sterkere står vi, sa Hille.
Læringspunkter
-
Kombiner menneskemøter og teknologi – koble på folk der risiko og usikkerhet er størst.
-
Test i virkeligheten tidlig; lær fort og del på tvers av etater.
-
Systematiser førstelinje-innsikt og vis tall til ledelse og politikere.
-
Bygg felles dører mellom stat og kommune; unngå at innbyggeren blir stafettpinne.
-
Etabler lavterskel delingsarenaer (regionalt/tematisk) som varer over tid.
-
Planlegg for varige fysiske tilbud – inkludering er ikke en midlertidig bølge.
-
Se førstelinjen bredt: flere yrkesgrupper møter innbyggerne først.
– Uansett hvor gode de digitale løsningene blir: folk trenger mennesker. Får vi til gode møter i førstelinjen, får vi også høyere tillit og tryggere tjenester, sa panelet.

