Da årets skattemelding og skatteoppgjør ble utsendt fra Skatteetaten, var det mange som måtte sette seg ned for å gå gjennom sine opplysninger for 2022.

Derfor var det ekstra spenning da fristen nærmet seg, fordi det oppsto stor pågang på hjemmesiden. Så stor at selv undertegnede journalist måtte vente på et digitalt «venterom» for å komme inn på hjemmesiden.

Men siden 30. april var en søndag i år, etterfulgt av offentlig høytidsdag på 1. mai, ble det heldigvis ikke regnet som for sent om man leverte søknaden til og med tirsdag 2. mai.

Tusenvis av daglige henvendelser

Hvordan har pågangen vært den siste tiden?

– I perioden mars-mai sender vi ut skattemeldinger og skatteoppgjør. Denne perioden er hektisk for oss. Pågangen på telefon varierer mellom 5000 og 16 000 henvendelser daglig. I gjennomsnitt har vi hatt cirka 10 000 henvendelser på telefon og 739 i chat hver dag*, forteller avdelingsdirektør Nyland.

– Vi følger pågangen i ulike kanaler til enhver tid, og vi bruker tallene aktivt i måten vi fordeler ressurser gjennom arbeidsdagen.

*Tallene gjelder perioden 1.mars til 9.mai.

Les mer.

Kilde: kundeserviceavisen.no