Uttrykket «hvis noe er gratis, er det du som er produktet» har etter hvert blitt slitt. Er det egentlig så nøye om Meta vet hvem som er mine venner og hva jeg spiste til middag, eller om Google vet hvor jeg var i forrige uke? 

For den enkelte har verdien av tilgangen til tjenester på nett, eller mulighet til å eksponere personen eller produktet, langt oversteget verdien av at tjenestene får informasjon om oss. Likevel har de som leverer gratistjenester hele tiden tjent penger som gress.

Det er kanskje ikke så rart heller. Bruks- og eksponeringsverdien oppleves umiddelbart. Verdien av informasjonen som samles har vært vanskeligere å få øye på. Å virkelig analysere de enorme ustrukturerte datamengdene som ligger ute, og sette dem sammen med bruks- og bevegelsesmønstre har vært forbeholdt de med dype lommer og massiv datakraft. 

Fram til nå. Moderne kunstig intelligens snur alt på hodet. Bruken av ferdig trente modeller har plutselig blitt billig. Nå får alle innsyn i verdien som ligger i alt som eksponeres og deles.

Les mer.

Kilde: cw.no