Tekst: Torbjørn Vinje, daglig leder, Forum for offentlig service


 

«International newcomers», ikke «immigrants»

IHH bruker bevisst begrepet international newcomer.


– Vi unngår ordet immigrant på grunn av konnotasjonene. International newcomer beskriver en person som flytter fra utlandet til Finland, sa Järvikangas. – Vi snakker også om international talents – alt fra sveisere til IT-folk og helsearbeidere.

 

12 partnere og fem myndighetstjenester under samme tak

Tjenesten samler 12 interessenter og tilbyr fem myndighetstjenester på ett sted, i tillegg til rundt 15 øvrige tilbud som testes og videreutvikles løpende.


– Nøkkelen er å samle etatene fysisk for å gjøre prosessen så smidig som mulig, sa Järvikangas.

 

IHH håndterer om lag 4 000 brukerinteraksjoner i måneden. Omtrent 40 % av alle som flytter til Finland benytter tjenesten i løpet av prosessen – i perioder opp mot 45 %. At hovedstadsregionen er tyngdepunktet merkes: om lag halvparten av landets fremmedspråklige bor her, og mellom en femtedel og en fjerdedel av befolkningen bor i regionen.

 

Før du flytter: webinarer, individuell veiledning og «soft landing»

IHHs pre-arrival services retter seg mot arbeid, studier, gründerskap og familiegjenforening:

  • Åpne webinarer om innreise, barnehage/skole, bolig, hverdagsliv – og egne økter om arbeidsmarkedet (hvordan søke jobb, språkkrav, tariff/forbund).
  • Relocation guidance (1:1) for å gå gjennom nødvendige steg (oppholdstillatelse, registrering av oppholdsrett for EU-borgere m.m.).
  • Employment coaching – nå også som drop-in i grupper: CV-sjekk, intervjuforberedelser, lønnsnivå.
  • Veiledning om barnehage og skole (på engelsk); piloteres nå også på stedet i IHH-lokalene.
  • Start-up soft landing: for gründere som oppfyller kravene til opphold på grunnlag av oppstart – med oppfølging fra forretningsrådgivere.
     

– Vi fyller hullene i prosessen med praktisk informasjon, uten at tilbudene er obligatoriske, sa Järvikangas.

 

Ved ankomst: fem kjerneprosesser – samlet

Myndighetstjenestene som typisk gjennomføres via IHH:

  • Registrering av oppholdsrett (EU-borgere) hos immigrasjonsmyndighetene.
  • Personnummer og bostedskommune via befolkningsregistermyndigheten.
  • Skattekort og veiledning fra skattemyndighetene.
  • Sosial trygghet og ytelser – søknad og veiledning for dem som har rett.
  • Arbeids- og integreringstjenester: registrering som arbeidssøker, kobling til språkopplæring og integreringsløp (nå kommunalt ansvar).
  • Pensjon/pensjonsforsikring leveres som fjern­tjeneste (aktuell ved pensjon fra flere land eller for YEL-forsikring for selvstendig næringsdrivende).
     

– Nordiske borgere har en forenklet løype. Noe må fortsatt gjøres fysisk av hensyn til lovverket, men stadig mer blir digitalt, sa Järvikangas.

 

Digitalt der det går – fysisk der det trengs

Trafikken til nettsted og chatbot er høy (20–30 000 unike i måneden), men ikke alt kan spores eller løses digitalt.


– Enkelte tjenester har flyttet helt eller delvis over til fjernløsninger, men vi ønsker å beholde et fysisk tilbud for dem som ikke kan gjøre alt på nett, understreket han.


IHH flytter til nye lokaler neste år, og porteføljen justeres i den forbindelse.

 

Språk og tolk: 20 språk – og profesjonell støtte

– Vi dekker rundt 20 språk i generell veiledning, men kan ikke alltid garantere morsmål i skranken. Derfor bruker vi profesjonelle tolketjenester via app ved behov, sa Järvikangas.


På spørsmål om KI-verktøy svarte han: – Generativ KI kan ikke brukes til myndighetsveiledning i dag av juridiske grunner. Folk tar ofte med en venn som tolk, men vi supplerer med autoriserte tolker for kvalitet og rettssikkerhet.

 

Arbeidsliv og risiko for utnyttelse

IHH ser også saker der arbeidstakere ikke kjenner sine rettigheter.


– Vi henviser til en rådgivningstjeneste for arbeidstakerrettigheter bemannet av jurister. Typiske spørsmål er lønn som uteblir, feriepenger og kontrakter, sa Järvikangas. – Noen bransjer er mer utsatt (bærplukking, veksthus, restaurant, bygg). Da er lav terskel for å melde fra viktig.

 

Fellesskap og tilhørighet: Spouse-program og Friend-program

Utenom «pliktløpene» satser IHH på inkludering:

  • Spouse-program for ektefeller/partnere – nå med sterkere jobb-fokus etter ønske fra deltakerne.
  • Friend-program (med Røde Kors m.fl.): én-til-én-matching, smågrupper og større treff – gratis for deltakerne.


– Målet er at folk får venner lokalt, ikke bare papirene i orden, sa han.

 

«Newcomer’s Guide» – «Finlands bibel» for nykommere

Regionens Newcomer’s Guide (trykk og PDF, ca. 100 sider) oppdateres fortløpende og brukes bredt – også av finnene selv.


– Noen kaller den spøkefullt for «Bibelen» – den samler det viktigste om bosetting, tjenester og hverdagsliv, fortalte Järvikangas.

 

Styring, ansvar og avgrensning

Hvor langt går IHH i veiledning før ansvaret må over til etaten?


– Fagorganet uttaler seg dypt på eget ansvarsområde. Generell veiledning gir typiske løp og forbehold, og sluser videre til riktig myndighet når det trengs, sa Järvikangas. – På spørsmål om prosessansvar støtter vi medarbeiderne med interne kurs i god brukerveiledning og riktig henvisning.

 

Utvikling videre

IHH har vært i dagens lokaler i seks år og fyller åtte år totalt.


– Neste år flytter vi. Noe blir mer digitalt, men ambisjonen er den samme: samle stegene, kutte omveier og gi rask, trygg start for alle som velger hovedstadsregionen, avsluttet Järvikangas.

 

– Internasjonale nykommere kommer med ulike behov. Vår jobb er å gjøre veien kortere – fra første webinar til første arbeidsgiver, første barnehageplass, første venn.


Presentasjon i pdf


 

Studietur

Styret og daglig leder i Forum for offentlig service var på studietur til Helsinki 15. og 16. september 2025. Forumet besøkte:

  • Verohallinto - den finske skatteetaten
  • International House Helsinki Finland
  • Politiet
  • Digital and Population Data Services Agency
  • Helsinki kommune
  • Oodi - sentrumsbiblioteket
     

Aktuelle lenker:

 


 

Om artikkelen

  • Opptak transkribert fra tale til tekst med NB Whisper
  • Råfil bearbeidet med ChatGPT
  • Endelig tekst utarbeidet av Torbjørn Vinje