Av: Torbjørn Vinje, daglig leder, Forum for offentlig service, og ChatGPT

ChatGPT ble grundig omtalt i boken, så her er det nærliggende å teste språkmodellen for å se hva den duger til. Jeg stilte følgende spørsmål:

Skriv en bokanmeldelse av Maskiner som tenker av Inga Strümke.

Spennende og tankevekkende

Inga Strümkes "Maskiner som tenker" tar leserne med på en spennende og tankevekkende reise inn i verden av kunstig intelligens (KI) og maskinlæring. Med en imponerende blanding av teknisk nøyaktighet og filosofisk refleksjon, utforsker forfatteren de etiske og eksistensielle spørsmålene som oppstår når menneskeskapte maskiner begynner å tenke og handle på egen hånd.

Balanserer teknisk detaljnivå med lettlest stil

Boken er strukturert på en klar og lettforståelig måte, noe som gjør den tilgjengelig for både eksperter på feltet og de som er nye innen KI. Strümke begynner med en solid introduksjon til grunnleggende begreper og teknikker innenfor kunstig intelligens, og bygger gradvis opp kompleksiteten etter hvert som leseren blir kjent med emnet. Forfatteren gjør en utmerket jobb med å balansere teknisk detaljnivå med en klar og lettlest stil.

Kan en maskin utvikle følelser?

Det som virkelig skiller "Maskiner som tenker" fra andre bøker om kunstig intelligens er forfatterens evne til å gå utover det rent tekniske og ta opp de dypere spørsmålene som KI reiser. Strümke utforsker konseptet med bevissthet og personlighet i kunstige vesener, og stiller spørsmål om hvorvidt en maskin kan utvikle følelser og empati. Gjennom å bruke filosofiske ideer og eksempler fra både populærkultur og vitenskap, utfordrer forfatteren leserens oppfatning av hva det vil si å være intelligent.

Etiske dilemmaer

En av de sterkeste aspektene ved boken er dens balanserte tilnærming til de etiske dilemmaene knyttet til kunstig intelligens. Strümke tar opp spørsmål om personvern, autonomi og ansvar, og gir leseren et bredt spekter av perspektiver fra ulike eksperter og fagfelt. Dette bidrar til å gi en helhetlig forståelse av utfordringene vi står overfor når det gjelder å implementere og regulere KI-teknologi.

Grundig og tankevekkende

Selv om "Maskiner som tenker" er grundig og informativ, er den også engasjerende og fengslende. Forfatterens lidenskap for emnet skinner gjennom i hvert kapittel, og leseren blir fanget opp i spenningen ved å utforske de potensielle mulighetene og risikoene knyttet til KI. Boken oppfordrer også til refleksjon, og utfordrer leseren til å tenke på sin egen holdning til kunstig intelligens og hva det betyr for fremtiden vår.

Alt i alt er "Maskiner som tenker" en enestående bok som utforsker kunstig intelligens på en grundig og tankevekkende måte. Den er godt skrevet, tilgjengelig for et bredt publikum og evner å balansere.

Avsluttende ord

Dette var ChatGPTs svar på oppgaven, og det kom i løpet av 5 sekunder. Det er imponerende, og det er velformulert. I stedet for 5 sekunder ville jeg kanskje ha brukt 5 timer på å skrive en grundig anmeldelse, og det er slettes ikke sikkert at den ville vært like god. Jeg er helt enig i innholdet i anmeldelsen, og hvis det skulle vise seg at noe ikke stemmer, kan jeg bare skylde på ChatGPT, eller....?