Skjermbilde 2013-10-27 kl

Alle er testet fem, seks eller syv ganger

Årets kommunetest og resultatene for perioden 2005-13, ble presentert under Servicekonferansen 2013 av Anne Haabeth Rygg , fagdirektør for offentlige tjenester og samferdsel i Forbrukerrådet.

I peridoen 2005-13 er hver kommune testet fem, seks eller syv ganger. Forbrukerrådet har utgitt seg for å være privatpersoner. De har henvendt seg til samtlige kommuner i Norge på e-post, telefon og via kommunenes nettsider, og ved en anledning chat.

Service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet

Kommunene er testet på service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet. Forbrukerrådet har testet i hvilken grad kommunene gir god informasjon om forskjellige tjenester, ikke tjenestenes innhold og kvalitet. De diskuterte før årets test om det å svare riktig på 2/3 er godt nok, og bestemte seg for å heve lista i år; så i år har de krevd å få riktig svar på ¾ av spørsmålen, altså kreves 75 poeng for å bli ”godkjent”.  

Hva som er test i 2013

Sosiale tjenester

  • Barnevern; info om hvordan varsle, kontaktinfo (nett)
  • Gjeldsrådgivning; info og telefonnummer (nett)
  • Gjeldsrådgivning; mulig å bestille time, ventetid på å få gjeldsrådgivning (telefon)

Kultur og fritid

  • Svømmehall; åpningstider (nett)
  • Svømmebasseng: hvor mange basseng i kommunen, evt størrelse, er de i bruk, åpningstider (tlf)

Barn og skole

  • Barnehage; elektronisk søknadsskjema, info om søknadsfrist og klagemulighet (nett)
  • SFO; pris (Nett)
  • SFO; kvalitetsundersøkelse, mulig å få den tilsendt (e-post)

Tekniske tjenester

  • Byggesak; pris byggesøknad, info om saksbehandlingstid og klagemuligehet. (nett)
  • Byggesak; er det søknadspliktig å sette opp en mur av visse mål, pris, saksbehandlingstid (e-post)

Pleie og omsorg

  • Eldreomsorg; pris på hjemmehjelp (nett)
  • Sykehjem; pris sykehjemsplass, er prisen fast, ventetid (e-post)

Generelle forhold:

  • Klagemuligheter; generell info (nett)

Tre beste og tre dårligste i hvert fylke

Les presentasjonen fra Anne Haabeth Rygg , fagdirektør for offentlige tjenester og samferdsel i Forbrukerrådet. Her kan du blant annet lese mer om årets test, og hvilke tre kommuner som er best og dårligst i hvert fylke i perioden 2005-13.