Året var 1990, det var VM i fotball, og på den store fjernsynsskjermen spilte England en særs kjedelig kamp i et mesterskap hvor de allerede var kvalifisert for neste runde.

Daniel Bobroff og kompisene, en gjeng briter i 20-årene, fulgte formalitetene på skjermen med et halvt øye gjennom første omgang. Og deretter ikke i det hele tatt.

For, ved siden av det store fjernsynet sto en liten fjortentommer koblet opp mot spillmaskinen Amiga, med klassikeren «Kick-Off» lastet inn. Et fotballspill i fugleperspektiv hvor miniatyrmenn jager noen få hvite og svarte piksler ment til å symbolisere en ball.

– Fra andre runde av England-kampen skiftet hele fokuset vårt over til spillet, minnes Bobroff.

– Jeg jobbet med reklame på den tida og det var noe som falt på plass. «Hvorfor brukes så mye penger på reklame i den ekte fotballkampen, som vi ignorerer fordi vi heller spiller dette dataspillet?»

Les mer.

Kilde: kundeserviceavisen.no