Offentlig sektor opplever en stadig vekst i bruken av digitale selvbetjeningsløsninger. Dette er i tråd med «digital først»-strategien, som tilsier at alt som kan gjøres digitalt bør gjøres digitalt. Dette betyr ikke nødvendigvis at behovet for tradisjonelle kanaler forsvinner. Optimismen som har preget forskning og politikk i forbindelse med digital forvaltning, kan ha ført til at vi har oversett spørsmålet om alle offentlige tjenester er egnet for digitalisering og selvbetjeningsapplikasjoner. Offentlige tjenester er ikke ensartede, men har forskjellige egenskaper som kan påvirke hvor godt de passer for digitale løsninger. I tillegg består tjenester av forskjellige trinn som innbyggere må gjennomgå, som kan være ulikt egnet for implementering av digitale løsninger. 

Dette er utgangspunktet for dette prosjektet, som undersøker følgende spørsmål: Hvilke tjenester – eller deler av dem – er egnet for digitale selvbetjeningsløsninger fra et innbyggerperspektiv? 

Les mer.

Kilde: nav.no