Best for innbyggerne

Målet med klart språk er at innbyggerne og brukerne skal finne det de trenger, forstå det de finner og kunne bruke det de finner til å gjøre det de skal. Det å forstå om jeg har rettigheter til denne tjenesten og hva som er pliktene mine for å få den, er helt grunnleggende for at offentlige tjenester skal gis til de som trenger dem mest. Klart språk er dermed også viktig for rettssikkerheten. I det store bildet handler klar språk egentlig om demokrati. Med det mener jeg at hvis folk skjønner innholdet i planer og politiske saker, så vil de kunne engasjere seg sterkere i utvikling og styring av kommuner og kongerike. 

Effektivt for tjenesteytere

Klart språk i kommuner, fylkeskommuner og statlige etater vil uten tvil være effektiviserende. Statsråd Sanner har fått noen til å regne ut at dårlig språk koster offentlig sektor 300 millioner kroner. Vi har gjort en «finger-i-været»-kartlegging med vår erfaring fra servicetorg i noen østfold-kommuner. Vi har anslått forsiktig at hvis hver servicekonsulent får ca 5 henvendelser daglig om dårlig språk, vil bare servicetorgene i kommunene motta 1,8 millioner henvendelser årlig om dårlig språk.

Klart språk er også positivt for tilliten mellom offentlig sektor og innbyggerne våre. Det er lettere å stole på noen man forstår hva sier og som vi kan vite om holder det de lover. I det lange løp er jeg ganske overbevist om at klart språk vil bygge et bedre omdømme for de kommuner og etater som virkelig prioriterer å skrive et folkelig og enkelt språk.

Hvorfor ikke bare gjøre det da?

Det tar tid å jobbe fram en bevissthet for klart språk. Jeg innbiller meg at mange kommer ut av universitet og høgskoler med et fagspråk og vokabular som ikke er enkelt for de fleste å forstå. Så begynner man sin karriere i yrkeslivet og vil bevise at vi kan noe, at vi er flinke, og bruker naturligvis det fagspråket vi har lært over år. Skal vi lykkes med klarspråk-arbeid, må vi på et vis «avlære» oss fagspråket når vi kommuniserer utad. Det er krevende naturligvis.

Argumentene om at klart språk blir banalt, blir tabloid, ikke fanger opp alle viktige faktorer i saken og ikke holder juridisk kommer fort. Det er selvfølgelig dilemmaer i valg av ord og begreper i ethvert brev og dokument, men vi kan forbedre mye om vi har innbyggerne i fokus.

Ding-dong! Stopp en halv!

Hva er vitsen med å skrive hvis mottakeren ikke forstår? Hvis poenget med å sende ut brevet er at vi skal ha vårt «på det tørre», men vet at det er vanskelig å forstå for mottakeren, bør det ringe en stor bjelle, ja, en hel kirkeklokke. Ding-dong – stopp en halv. Kommunikasjon handler ikke om avsenderens behov alene, men prosessen fra et budskap er sendt til det er forstått og kan brukes til handling.

Vi er i gang!

Kommunenes sentralforbund (KS) har lært av det statlige, flerårige språkprosjektet, og satt i gang et pilotprosjekt med samme formål – for kommuner og fylkeskommuner. Forum for offentlig service og Kommunik har vært sterke pådrivere for å få dette på plass og vi er også med i styringsgruppa for prosjektet. Det gjelder å ikke gi seg!

Nå er 6 kommuner og 4 fylkeskommuner med i pilotprosjektet som skal være ferdig i mars 2015. Målet med piloten er blant annet å jobbe med ulike typer tekster som brev, saksframlegg og autosvar. Men like viktig er å finne en metodikk som alle kommuner og fylkeskommuner kan benytte og som kan gjøre det lettere å komme i gang med eget språkarbeid. Å finne gode tiltak for å utvikle en språkkultur er også en del av prosjektet.

Fordelen med et kommunalt/fylkeskommunalt språkprosjekt er at gode tekster kan deles i større grad enn i det statlige prosjektet, fordi vi har de samme tjenestene stort sett.

Hovedprosjekt høst 2015?

Målet hos KS og i styringsgruppa er å klare å starte et hovedprosjekt allerede neste høst. Hvordan dette hovedprosjektet skal se ut, er ikke klart enda, men det er absolutt et mål å sette i gang en klarspråk-bølge i kommuner og fylkeskommuner. En skikkelig bølge!

Erfaringen for oss som er med i piloten er at språkarbeid er gøy! Og det er ikke vanskelig å se at det fungerer. I Fredrikstad kommune utførte vi en undersøkelse her om dagen. Vi testet forståelsen hos en gruppe «nye landsmenn» på brev som handlet om språkopplæring. Det var utrolig deilig å se hvordan øynene lyste opp når de – etter å ha lest det opprinnelige brevet – fikk det bearbeidede brevet og faktisk forstod det. Åh, lykke! Det er jo hele poenget, ikke sant?