- Digitale assistenter? Det høres mystisk ut, Lars Gillund. Hva i all verden er det, og hvorfor begynte dere med det?

- En digital assistent er i bunn og grunn noe så usexy som en kunnskapsdatabase, som responderer på forhåndsdefinerte spørsmål og triggerord. Det vil si at det er vi som bygger opp assistentens kunnskap, og Mia som vår assistent heter, er derfor aldri smartere enn det vi gjør henne…

- Er dette virkelig en viktig del av servicestrategien til kommunen – står det så dårlig til med personellressursene i Kongsvinger?

- Ja og ja. Mia er en viktig del av kommunens servicestrategi. Servicestrategien inneholder imidlertid flere ulike elementer som skal gi oss økt tilgjengelighet, effektivitet og høyere kvalitet – og satsningen på Mia er en av dem. Det viktige for oss er å integrere de ulike grepene vi gjør. Strategien er langsiktig og over tid så er det også meningen at hun skal bidra i forhold til kommunens ressurssituasjon…

- Du ønsker sikkert ikke å røpe for mange av poengene dine før konferansen, men kan du si noe om hvordan personalet reagerte da de fikk vite om planene?

- De syntes dette var spennende – og de håper som meg at Mia skal bidra til både bedre tilgjengelighet, økt effektivitet og høyere kvalitet. Samtidig så ser de en utfordring i forhold til å ha tid til å drive utviklingsarbeid.

- Vi gleder oss til å høre mer om dette på konferansen. Helt tilslutt - har kommunen flere spenstige planer, for eksempel innføring av roboter?

- Nei, men jeg vil på konferansen få presentere et svært spennende og unikt samarbeid med NAV…