Christian Bodo
Det blir færre opplysninger å fylle ut, og langt færre som får søknadene i retur, forteller Christian Natvig, servicekonsulent

Enklere levering av søknader

På servicetorget i Bodø kommune tar de imot søknader om startlån daglig. Siden februar i år har det blitt enklere å levere elektronisk.

  • Systemet henter inn en rekke opplysninger automatisk både fra folkeregisteret og skatteopplysningen når man søker elektronisk, forteller Christian Natvig som er servicekonsulent og som tilbyr digital veiledning i servicetorget.
  • Det blir færre opplysninger å fylle ut, i tillegg blir det langt færre som får søknadene i retur fordi de ikke har levert alt som skal til for å behandle søknaden. Har søkeren vedlegg som må lastes opp som lønnslipp eller arbeidskontrakt, holder det at søkeren tar et bilde på mobilen og laster opp som vedlegg, fortsetter Christian.

Christian er en av dem som jobber aktivt for at Bodø kommune skal få flere digitale tjenester å tilby innbyggerne. Sammen med systemansvarlig for sak/arkivløsningen Ann-Tove Fagerheim har Bodø kommune fått flere fellesløsninger på plass.

  • Vi har nå også tatt i bruk SvarUt og SvarInn, skyter Ann-Tove inn. Mer post ut elektronisk gjør at vi sparer både tid, porto og papir. Posten går til innbyggerens valgte digitale postkasse. SvarInn er noe som vi på arkivet er veldig fornøyd med. For eksempel får vi alle søknadene om startlån direkte inn i vårt sak/arkivsystem. Dette sparer oss for en del arbeid.
Kjersti_Rongved_utsn_450x580
Bodø kommune har vært foroverlent med å få nye løsninger på plass, bl a pga nettverksarbeid støttet av Forum for offentlig service, sier Kjersti Rongved, serviceleder

Digitale fellesløsninger gjør det enklere å kommunisere

Serviceleder Kjersti Rongved som leder servicetorg og arkiv viser til at flere gode digitale fellesløsninger gjør det enklere for det offentlige å kommunisere digitalt med innbyggere, næringsliv og andre virksomheter. Vi har også blitt flinkere til å samhandle internt i egen organisasjon, for eksempel med eget IKT-kontor.

  • Bodø kommune er i tillegg medlem i Forum for offentlig service, en interesseorganisasjon som jobber for å forenkle og forbedre offentlig service. Forumet bidrar med å dele kunnskap slik at vi blir kjent med hvilke løsninger som finnes, blant annet gjennom den årlige servicekonferansen sier Rongved som fortsetter,
  • Forumet har også lagt til rette for at vi kan jobbe i lokale nettverk hvor man kan dele erfaringer med kommuner i egen landsdel. Dette har vært inspirerende og bidratt til at Bodø kommune har vært foroverlent med å få nye løsninger på plass, avslutter Rongved.