Nyhetsbrev fra Forum for offentlig service

God tirsdag!

Finland: Ti innsikter om digitalisering, service og medvirkning

Hvordan bygger man tjenester som folk faktisk bruker, uten å miste noen på veien?

Styret og jeg har vært på studietur til Helsinki, der vi møtte Skatteetaten, politiet, byens digitaliseringsmiljø og flere fellesfunksjoner som driver utviklingen framover.

Resultatet er ti artikler om alt fra digitalt førstevalg, livshendelsen dødsfall og arveoppgjør, KI i kundeservice og «voicebot», til innbygger­medvirkning, dashboard-styring og International House Helsinkis «én dør inn».

Fellesnevneren? Klare prioriteringer, delte byggeklosser – og et kompromissløst fokus på brukeren.

ifølge World Happiness Report 2025 topper Finland lista for verdens lykkeligste folk for åttende året på rad. Det er imponerende, og vi ble også imponert av de vi møtte. Om de ikke er verdens beste på alle digitaliseringsomårder, har de i hvert fall kommet langt og ambisjonene er skyhøye.

God lesning!
 

Vennlig hilsen

Torbjørn Vinje
daglig leder

PS! Vi hadde også en omvisning på Oodi - sentrumsbiblioteket, og herfra kommer det en artikkel i neste nyhetsbrev. Det har blitt et symbol på hva et bibliotek kan være når innbyggerne får være med å bestemme.


Nyhetsbrevsarkiv


FOS-arrangementskalender


 

Digital transformasjon i finsk Skatteetat: Fra kø i kulda til helautomatiserte tjenester

 

KI i kundeservice: Finland skalerer veiledning med chatbot og voicebot

 

Kitka-auditing pilot: Slik kartlegger Finland friksjon i skattetjenestene

 

Digitalisering av livshendelsen dødsfall: Finland vil gjøre arveoppgjør enklere

 

«Situation Room» i finsk Skatteetat: Datadrevet styring gir færre henvendelser og mer fornøyde brukere

 

International House Helsinki: Én dør inn for internasjonale nykommere i hovedstadsregionen

 

Finsk politi i frontlinjen: Slik organiserer de publikumstjenester, dialog og digitalt skifte

 

DVV i Finland: Digitalt førstevalg, felleskomponenter og nordisk samspill

 

Digitalisering i Helsinki: først digitalt – alltid tilgjengelig

 

Digitale tjenester som styrker medvirkning og deltakende demokrati i Helsinki

 

Arrangementer

26.09.: Klart språk er lov – om lovspråk og språklovgivning

 

15.10.: Alkohollovens reklameforbud i praksis

 

16.10.: Hvilke byggesaker kan du håndtere i førstelinjen?

 

23.10.: Lær saksbehandling etter serveringsloven

 

05.-07.11.: Service- og tjenestekonferansen 2025: Ingen er så nær som førstelinja!

 
 
Forum for offentlig service

Org.nr. 987 550 627
post@offentligservice.no