Nyhetsbrev fra Forum for offentlig service
God tirsdag!
Mona Hovland Jakobsen har vært med i styret i Forum for offentlig service siden 2015. Hun har et stort engasjement på mange områder. Jeg trodde hun befant seg "midt i smørøyet" der hun jobbet, men nå har hun skiftet beite.
Hvorfor, hva er det hun brenner mest for - egentlig, og hvilken betydning kan dette få for forumet?
Bli med på en "hjemme-hos-reportasje" i forumets første podkast.
Jeg anbefaler NRK Radios ferske podkastserie På innsiden av NAV. Gjennom fire episoder følger vi Ingrid Djupskås, som i 6 år har kjempet for å bli delvis ufør.
Journalisten får fullt innblikk i hennes tykke saksmappe, og i sitt forsøk på å komme til bunns i saken reiser hun til de forskjellige stedene i NAV som har vært involvert. Det blir en interessant reise fra blant annet NAV Drammen til Lillehammer til Tønsberg og tilbake til Drammen.
Kunne denne saken vært løst raskere? Kunne det vært mer bruk av skjønn? Ingrid kunne veldig enkelt fått 100 % uføretrygd, men hun ønsker å jobbe deltid, hun ønsker å bidra i samfunnet, hun ønsker å ha kolleger. Det kompliserer det hele, og hun blir blant annet fotfulgt i sitt arbeid slik at det kan vurderes hvor mye hun er i stand til å jobbe.
NRK nyheter laget også et kort innslag, med fokus på at den som avgjør saken ikke møter søkeren. I reportasjonen fikk jeg inntrykk av at det nesten ikke var menneskelig kontakt mellom NAV og søkeren. Sannheten er at alle søkere har en egen veileder ved sitt NAV-kontor, og i saken med Ingrid har det vært veldig mye menneskelig kontakt - gjennom flere år.
Spørsmålet er om den som kjenner søkeren best, veilederen, også burde vært den som avgjør saken? Eller er det tvert i mot sunt med avstand, vel og merke hvis den som avgjør, dvs. saksbehandleren, får god og tilstrekkelig informasjon fra NAV-kontoret?
NAV fatter 4 millioner vedtak i året, de forvalter et stort og komplisert regelverk og har 19 tusen ansatte. Serien gir et unikt innblikk i hvordan NAV fungerer, og kanskje noen ganger, ikke fungerer optimalt.
Tre mest leste i forrige nyhetsbrev:
Vennlig hilsen
Torbjørn Vinje
daglig leder
|