Nyhetsbrev fra Forum for offentlig service

God tirsdag!

Ole Robert Reitan: – Vi praktiserer inkludering hver dag

Dagligvarebransjen er en av Norges viktigste inkluderingsarenaer, ifølge Reitan Retail-sjef Ole Robert Reitan. Mangfold og sosialt ansvar har vært en del av butikkdriften helt siden barndommen på Byåsen.

– Vi ønsker et samfunn som er inkluderende og raust. Da må vi være det selv, sier han.

Reitan deler sterke historier, tydelige prinsipper – og noen klare råd til Nav-direktør Hans Christian Holte.


Servicen som forsvant

Kundetelefonen er blitt en sjeldenhet – og savnet er stort.
I en tid der chatbotene dominerer og FAQ-sider skjuler kontaktinformasjonen, spør Manuela Hofer:

Når ble det akseptabelt å gjemme seg bak digitale skjemaer og kalle det service? Hun etterlyser det mange av oss lengter etter – et menneske i den andre enden av linja.


Servicedebatten trenger mer enn nostalgi

I et nyansert svar på kronikken Servicen som forsvant minner Bjarte Lyssand oss på at kundene er mangfoldige – og forventer både god digital selvbetjening og menneskelig kontakt når det trengs.

– Ja takk, begge deler, sier folk flest. Men da må teknologien fungere – og menneskene fortsatt være tilgjengelige.


– Transfolk har like rett på respekt som alle andre

Ingve Borgen er ikke-binær og jobber for økt forståelse av hva det vil si å være trans.
Hen deler egne erfaringer med diskriminering, misforståelser og hat – men også med aksept og støtte.

– Nav skal gi muligheter til alle, ikke bare de som følger samfunnets normer for kjønn, sier Borgen.



Ha en fortsatt fin arbeidsuke!

Vennlig hilsen

Torbjørn Vinje
daglig leder


Nyhetsbrevsarkiv


FOS-arrangementskalender


 

Ole Robert Reitan: – Vi praktiserer inkludering hver dag

 

Servicen som forsvant

 

Servicedebatten trenger mer enn nostalgi

 

Nav-praten: – Mange transpersoner blir møtt med diskriminering og usaklige spørsmål

 

Innbyggerverksted: Kunstig intelligens i offentlige tjenester

 

Hvordan sikrer vi et fritt internett?

 

De fem vanligste feilene du gjør med KI

 

Prosjektet «Mitt liv, mitt ansvar» får Digitaliseringsprisen 2025

 

Gjennombrudd for generativ kunstig intelligens i statlige virksomheter

 

Storbritannia måler effektane av aldersvennlege tiltak – og det gir resultat

 

Arrangementer

15.-16.10.: Biblioteklederkonferansen: Hvem eier historien?

 

05.-07.11.: Service- og tjenestekonferansen 2025: Ingen er så nær som førstelinja!

 

11.11.: Kommunikasjon: Høstseminaret 2025

 

12.11.: Nav-konferansen 2025

 

09.09.: Hvordan bruke KI smart i skrivearbeidet?

 
 
Forum for offentlig service

Org.nr. 987 550 627
post@offentligservice.no