Nyhetsbrev fra Forum for offentlig service

God tirsdag!

Hvordan Nav bygger empati i førstelinjen

Nav styrker kvaliteten i møtet med brukerne gjennom systematisk arbeid med empati.

Førstelinjen får nye verktøy og treningsopplegg som gjør det enklere å forstå brukernes situasjon.

Tiltaket gir ansatte bedre støtte i krevende samtaler – og kan redusere konfliktnivå og misforståelser.

Resultatene viser at små justeringer i kommunikasjonen kan gi stor effekt i tjenestekvaliteten.


Personbrukerundersøkelsen 2025: Flere har tillit til Nav

Årets undersøkelse viser en tydelig økning i brukernes tillit til Nav.

Flere opplever at informasjonen er enklere å forstå, og at de får raskere svar når de tar kontakt.

Tallene peker samtidig på områder der forventningene stiger – særlig knyttet til tilgjengelighet og digital støtte.

For ansatte gir funnene et viktig grunnlag for å prioritere forbedringer som merkes i møtet med brukerne.


Hvordan ivareta høy tillit med rollen som pengeinnkrever?

Skatteetaten undersøker hvordan etaten kan beholde høy tillit samtidig som den håndhever krevende innkrevingsoppgaver.

Analysen viser at tydelighet og forutsigbarhet er avgjørende i møter med innbyggere som opplever pressede situasjoner.

God veiledning og respektfull kommunikasjon løftes frem som viktige virkemidler for å redusere konflikt og øke forståelsen.

Funnene peker på at balansen mellom fasthet og omtanke er sentral for alle som jobber med myndighetsutøvelse i offentlig sektor.


Ha en fortsatt fin arbeidsuke!

Vennlig hilsen
Torbjørn Vinje
daglig leder


Nyhetsbrevsarkiv


FOS-arrangementskalender


 

Hvordan Nav bygger empati i førstelinjen

 

Personbrukerundersøkelsen 2025: Flere har tillit til Nav

 

Skatteetaten: Hvordan ivareta høy tillit med rollen som pengeinnkrever?

 

Eldrerådene etterlyser tidligere involvering og tettere samarbeid med kommunen

 

Fordummende intelligent teknologi

 

Dialog om bruk av KI i arbeidslivet

 

Gjesteblogg: Få KI til å elske innholdet ditt

 

Forsker: – KI svekker vår dømmekraft

 

Ringerike er årets frivillighetskommune

 

Snart kan alle innbyggerne få videokonsultasjon hos fastlege


Arrangementer

10.12.: Hvordan bruke KI smart i skrivearbeidet? Frist: 09.12. kl. 17:00

 

04.-05.02.: Alkoholkonferansen 2026

 
 
Forum for offentlig service

Org.nr. 987 550 627
post@offentligservice.no