Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
1 av 4 punkter i hovedstyrets vedtak: KS skal legge til rette for læring og erfaringsdeling gjennom kurs og samlinger, samt videreutvikle og tilgjengeliggjøre verktøy til bruk i språkarbeidet. Illustrasjon: KS

Nettseminar: Hvor mye kan vi spare på klart språk?

Samfunns- og tjenesteutvikling

Hva kan det offentlige tjene på å investere i språkarbeid? Kvalitativt er det godt dokumentert at klart språk har positive effekter, både for innbyggerne og virksomheten. Men til nå har vi manglet gode kvantitative effektmålinger som tallfester gevinstene av klart språk!

Digitalt utenforskap er i ferd med å bli et stort samfunnsproblem. Derfor trenger vi digitale fullmaktsløsninger, mener Frode Danielsen. Foto: Digitaliseringsdirektoratet

Vi kan løse floken for ikke-digitale

Digital inkludering

Historien til Johannes Joner og rapporten fra Forbrukerrådet, som begge har vært omtalt i NRKs kanaler den siste tiden, viser omfanget av utfordringene med digitalt utenforskap. Med digitale fullmaktsløsninger kan vi løse noen av flokene for den enkelte. I tillegg vil det gi milliardgevinst for samfunnet.
Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet.

Forbrukerutenforskapet

Digital inkludering

Når du ikke får kjøpt billett, verken kontant, med kort, eller med busselskapets app, er ikke utestengelsen bare digital, den er total, skriver direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en kronikk.

Tilbudene må etableres på grunnlag av kunnskap om målgruppene og deres behov. Foto: TheStandingDesk / Unsplash

Digital inkludering i praksis

Digital inkludering

Det er publisert mye om digitalt utenforskap de siste årene. Denne artikkelen handler først og fremst om hva som skal til for å inkludere flest mulig i det digitale fellesskapet. 

Det er ikke vanskelig å forestille seg hvor utenfor det oppleves å ikke få tilgang på noe som er viktig for deg fordi du mangler verktøy, eller på grunn av språkbarrierer, sviktende syn eller utfordringer med finmotorikk, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

Mange faller utenfor viktige markeder

Digital inkludering

Så mange som 38 prosent av oss har hatt store problemer med å bestille eller betale for en vare det siste året. Og hele 43 prosent har noen de hjelper. En ny undersøkelse gjort for Forbrukerrådet viser at viktige forbrukermarkeder er i ferd med å bli utilgjengelige for mange.