Det er ikke lett å holde oversikt over hva som er hva. Her er en liten veiledning:

Sikker digital kommunikasjon

Mest mulig kommunikasjon mellom offentlig sektor og innbyggerne skal skje digitalt.  Digital kommunikasjon både forenkler og gir økonomiske gevinster. SvarUt og digital postkasse krypterer informasjon til mottakeren, og er sikre digitale løsninger, i motsetning til E-post og SMS. Det offentlige kan ikke bruke vanlig e-post til å sende informasjon med vedtak, helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon.

SvarUt er kommuner og fylkeskommuners løsning, mens sikker digital post er statens løsning.

ID-porten er en innloggingsløsning som blir brukt av offentlige virksomheter for å gi innbyggerne sikker tilgang til nettjenester.

Den digitale adressen til innbyggeren er fødselsnummeret, og til virksomheter og organisasjoner er det organisasjonsnummeret.

SvarUt

SvarUT er en løsning for å sende utgående post fra kommuner og fylkeskommuner i et elektronisk format. Forsendelsen sendes direkte fra kommunens sak/arkivsystem eller fagsystem.

SvarUt sender alle forsendelser til mottakerens postkasse i Altinn med mindre mottaker har opprettet digital postkasse eller har reservert seg i kontakt- og reservasjonsregisteret. Åpner ikke innbyggeren forsendelsen i Altinn innen 2 dager, vil den gå til utskrift og sendes til den adressen hvor innbyggeren er registrert i folkeregisteret.

Kontakt- og reservasjonsregisteret

Kontakt- og reservasjonsregisteret gir informasjon om innbyggerens e-postadresse, mobilnummer, reservasjonsstatus og valgte digitale postkasse. Har innbyggeren lagt igjen slik kontaktinformasjon i Altinn, er man ikke reservert.

Innbyggere kan reservere seg mot å få post digitalt ved å ringe 800 30 300 eller logge seg på www.norge.no. SvarUt og digital postkasse sjekker alle forsendelser opp mot kontakt- og reservasjonsregisteret slik det stilles krav til at alle offentlige virksomheter skal gjøre.

Virksomheter kan ikke reservere seg og de kan heller ikke opprette digital postkasse. Altinn er postkassen til virksomheter.

Sikker digital post

Digipost og e-Boks er to alternative tilbydere av digital postkasse. Regjeringen har gjort det obligatorisk for alle statlige virksomheter å bruke disse løsningene.  

Statlige virksomheter kan likevel benytte andre kanaler eller innsynsløsninger på egen portal hvor innbyggerne kan hente posten digitalt.  Det er frivillig for innbyggere å opprette Digipost eller e-Boks, og de velger dermed selv om de vil ha post fra staten i sin egen digitale postkasse eller hente den i den statlige virksomhetens innsynsløsning eller meldingsboks. Hvis innbyggeren vil ha post fra statlige virksomheter på papir, må man reservere seg i kontakt- og reservasjonsregisteret.

Norge.no er en felles kanal for informasjon om digital postkasse til innbyggerne og en veiviser til offentlige tjenester på nett. Her kan innbyggerne finne informasjon om blant annet valg av postkasse og reservasjon.

Når kommuner kobler SvarUt løsningen opp mot digital postkasse, vil innbyggerne kunne motta forsendelsen fra kommunen i sin valgte digitale postkasse. SvarUt sjekker forsendelsen opp mot kontakt- og reservasjonsregisteret for å se om mottakeren har reservert seg eller har opprettet digital postkasse. Hvis innbyggeren ikke har reservert seg og heller ikke opprettet digital postkasse, vil forsendelsen sendes til Altinn. Åpner ikke innbyggeren forsendelsen i Altinn innen 2 dager vil den gå til utskrift og sendes til den adressen hvor innbyggeren er registrert i folkeregisteret.

Har innbygger opprettet Digipost eller e-Boks vil de ikke motta forsendelsen på papir fra kommunene.

Relatert innhold