Kristoffer Fagerborg, servicekonsulent, Servicetorget, Tromsø kommune.
Kristoffer Fagerborg, servicekonsulent, Servicetorget, Tromsø kommune.

På onsdag tok smilende resepsjonister imot oss og innlosjerte oss smertefritt på våre rom. Det gjør noe med humøret når kundebehandleren møter deg med et stort smil og hjelpsomhet. Foruten å levere strålende kundeservice vartet også kokkene opp med smakfulle måltider fra frokost til kvelds, og kronet det hele med en nydelig hjortefilet på torsdag. Imponerende å levere så god mat med tanke på at de hadde over 300 personer å varte opp.

Foredragene startet torsdag og der fikk vi presentert erfaringer fra flere ulike bransjer. Hotellsjefen på Scandic Elgstua pratet om hva god kundeservice var for dem, og startet foredraget med å håndhilse på samtlige som hadde valgt å delta på hennes foredrag. Videre pratet hun om viktigheten av å se mennesket, være kontaktsøkende og nysgjerrig.

Kathrine Aspaas avsluttet torsdagen med å sette lys på hva som egentlig skjer med mennesket i en digital verden og hvordan jobbene våre ser ut i fremtiden. Visste du at New York Times forutser at revisorene er de første som forsvinner når robotene kommer for fult, og at personlig trener mest sannsynlig er en sikker jobb i fremtiden? Aspaas mente at i en digital verden er det fortsatt mennesket som skal være i fokus, men at vi må redefinere våre arbeidsoppgaver.

Fredags morgen fortsatte med tips og triks fra Bergen kommune. Bergen har vist at de tørr å satse på innovasjon og nye muligheter. Foredragsholder Dag Inge Ulstein, byråd for finans, innovasjon og eiendom, pratet mye om villighet til å ta risiko, feile og samarbeide på tvers av avdelinger. Tittelen til Ulstein signaliserer at Bergen har gått nye veier for å fremme innovasjon. «Finans, eiendom og innovasjon» er ikke noe man vanligvis ser i samme tittel, men Bergen så at de hadde store utgifter til vedlikehold av bygg og ville derfor gå nye veier for å finne nye løsninger. Involvering av brukere ble også fremhevet, og Bergen har hatt suksess med gjennomføring av «Hackathons» (google for mer info). 

Videre ble det snakket om viktigheten av et klart/godt språk. Byggesak ble naturligvis brukt som et eksempel der man bruker vanskelige ord som skaper frustrasjon og misnøye hos brukeren. Man må tilpasse språket etter hvem man snakker med, og de aller fleste er ikke eksperter på byggesak.

Og forresten, visste du at Estland er et av de mest digitaliserte landene i verden? Det hadde du ikke trodd.

Henrik Syse fikk æren av å avslutte konferansen, noe han etter min mening gjorde på glimrende vis. Med stor humor satt latteren løst i salen, og med viktige poeng fikk vi alle noe å tenke på på hjemturen. Han poengterte at i en digital verden finnes det to viktige kompetanser vi mennesker bør inneha:

  • Evnen til å takle forandring, se muligheter, holde seg orientert og være dynamisk
  • Evnen til å ta vare på grunnleggende verdier (moralsk kompass og etikk)

Har vi dette og i tillegg er tydelige i kommunikasjon og bidrar med positiv forsterkning og gode tilbakemeldinger kommer vi langt. Man må også ha en toleranse for annerledeshet og forstå at ikke alle kan eller vil være med på digitaliseringstoget. Den menneskelige kontakten vil fortsatt være viktig i en digitalisert verden.

Dette var litt om min og Sylvis tur til Trondheim. Styret leverte en profesjonell og vel gjennomført konferanse som gikk knirkefritt. Absolutt å anbefale alle som får muligheten å delta.

Ha en strålende uke!

Med vennlig hilsen

Kristoffer Fagerborg
Servicekonsulent
Servicetorget 
Tromsø kommune