Høyt digitaliseringstempo

I 2018 lanserte NAV flere nye digitale tjenester for både brukere og saksbehandlere. Nå kan blant annet flere NAV-ytelser behandles automatisk, inntektsskjemaene er blitt digitale, og hele søknadsprosessen for foreldrepenger og engangsstønad er digital.

Du kan også lese om hvilke prioriteringer NAV gjør, og hvordan samfunnsutviklingen vil påvirke NAV framover.

Les mer.

Datadrevet forvaltning i NAV - hva i all verden betyr det?

Sigrun Vågeng, direktør i NAV // Arbeids- og velferdsdirektoratet, er en av hovedinnlederne under Servicekonferansen 2019, som arrangeres 18.-20.09 i Svolvær, Lofoten (allerede 80 påmeldte). Hennes foredrag har denne beskrivelsen:

I 2012 var årets ord ´å nave´, i konkurranse med ´grovkarbo´ og ´strømmetjeneste´. Mange nye navere har sett dagens lys siden den gang, og begreper og uttrykk kommer og går. Plutselig hører vi ikke så mye om ´brukerreiser´ lenger, selv om vi har mistanke om at ikke alle har kommet fram til rett sted ennå. Nå er det plutselig ´datadrevet´som gjelder, og slenger du på ´forvaltning´ blir alt helt klart, eller hva? Hva betyr så dette i NAVs virkelighet? Vi har fått sjefen sjøl til å forklare alt sammen for oss, og hun er kjent for klar tale!