Av: Terese Olstad Bjerke, nestleder i Forum for offentlig service, og seniorrådgiver i Arbeids- og sosialdepartementet.

Terese Olstad Bjerke. Foto: Torbjørn Vinje
Terese Olstad Bjerke, nestleder i Forum for offentlig service, seniorrådgiver i Arbeids- og sosialdepartementet. Foto: Torbjørn Vinje.

Radikal innovasjon

Anita Krohn Traaseth, Hans Christian Holte og Roger Schjerva kommer med gode råd til ministeren om hvordan han kan bidra til utvikling av offentlig sektor: Bedre regelverksutviklingsprosesser, helhetlig tilnærming, økt sikkerhet og tydelig retorikk. Det viktigste og enkleste, men likevel det vanskeligste rådet kommer fra Traaseth. Hun ber ham fremsnakke radikal innovasjon (nye produkter, tjenester og systemer som bygger på en helt ny teknologi som gir oss en dramatisk forbedring i ytelse, kvalitet og/eller pris), og at mellomledere og toppledere må ta ansvar for at dette skjer.

Løsninger på en ny måte

Av og til mangler det nyanser i diskusjonene om behovet for radikal innovasjon. Det er forskjell på privat og offentlig sektor. Det er også forskjeller mellom sektorer i det offentlige, og i hvilken grad disrupsjon (prosesser hvor nye teknologier og måter å bruke dem på inntar – og forstyrrer eller forvitrer – de gamle teknologiene og forretningsmodellene) egentlig er et behov. Det offentlige skal fortsatt løse de samme problemene, som for eksempel fattigdom, arbeidsledighet og behandling av syke mennesker. Selve hva-et er likt, men hvordan vi kan og bør løse det, er annerledes. Digital teknologi gir muligheter til å tilby tjenester på en annerledes måte, og et omfattende datagrunnlag for forskning, kunnskap og kompetanseutvikling. Digital transformasjon i offentlig sektor handler om reisen fra måten vi har løst oppgavene på frem til nå, til en litt ny måte å løse de samme oppgavene på i morgen og i fremtiden. Dette er et vesentlig skille i forhold til næringslivet, der til og med hva-et kan være utsatt for innovasjon.

Slipp kontrollen

I offentlig sektor har digital teknologi blitt servert som en joker i et spill der vi har stått og stampet litt i forhold til hvordan vi skal løse store globale og nære nasjonale utfordringer. Vi er raske til å peke på strukturelle hindringer i eksisterende sektoransvar og regelverk. Men - vi har flere gode eksempler på nytenkning, samhandling på tvers og regelverksutvikling i offentlig sektor. Ett eksempel er innføring av a-ordningen (samordnet måte for arbeidsgivere å rapportere opplysninger om inntekt og ansatte til NAV, SSB og Skatteetaten).

Det typiske i de vellykkede prosjektene er ledere med vilje, mot og kompetanse på innovasjon og endringsledelse. Disse lederne har ofte god forståelse for hva-et, for omstilling og for egen kompetansemangel relatert til løsning. De vet at dette nye hvordan må løses ved å gi litt slipp på kontrollen i prosessene for løsningshåndtering. På denne måten får mennesker med ulik ekspertise mulighet til å prøve ut og designe nye og bedre tjenester i innovative prosesser.

Transformasjon av ledelsesformen

Vi må få flere ledere med kompetanse på innovasjon og endringsledelse for å få fart på utnyttelsen av digital teknologi i offentlig sektor. Det krever en ledelsesform basert på tillitt, åpenhet og muligheten for å prøve og feile. Det vanskeligste området er kanskje kommunikasjon. Vi må snakke mer sammen, ansikt til ansikt og uten notater. Det krever at toppledere snakker med tech-folk, og at tech-folk forstår mer enn digital teknologi. Alle mellom- og toppledere i Norge er ansvarlige for å drive digital transformasjon. Transformasjon av selve ledelsesformen er kanskje den mest effektive måten å få økt innovasjonskraften i offentlig sektor. En ny ledelsesform vil føre til et ønske om å løse strukturelle hindringer og problemer med samordning som står i veien for utnyttelse av mulighetene i teknologien.

Bedre tjenesteleverandører

På sin reise til Silicon Valley omtalte digitaliseringsminister Nikolai Astrup seg som innovasjons- og transformasjonsminister, og vi håper han lever opp til dette i praksis. En minister som forstår at digital teknologi treffer ulikt i ulike sektorer. En som kan sørge for raskere gjennomføring av de rette tiltakene. Og en som har en visjon og retning for Norge og vår fremtidig rolle i det globale perspektivet. Det er her næringspolitikken ligger. I noen sammenhenger er radikal innovasjon nødvendig. Andre ganger skal vi bli digitale fordi dette gjør oss til bedre tjenesteleverandører for næringslivet, og for de menneskene som trenger det mest.

Vi håper 2019 blir et år for innovasjon og transformasjon, både i privat og offentig sektor!